خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن میباشد، و از ارزش غذایی بالایی برخوردار میباشد، به علاوه استفاده از گوجه کمک قابل توجهی به درمان بعضی بیماری ها میکند. در این بخش از دانستنی های سلامت ازدیدما به فواید و خواص این گیاه فوق العاده میپردازیم.

بررسی خواص ،فواید و ارزش غذایی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی شامل 95٪ آب و 5٪ باقیمانده را کربوهیدرات و فیبر تشکیل می دهد. گوجه ها شامل مقدار زیادی ویتامین های A، C، K و خانواده ویتامین های B است. مواد معدنی از جمله پتاسیم، منگنز، منیزیم، مس و فسفر در گوجه فرنگی نیز وجود دارند. این گیاه حاوی فیبر و پروتئین و مقداری ترکیبات ارگانیک مانند لیکوپن است که به شدت برای سلامتی ما مفید هستند.

گوجه ها سرشار از ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان هایی میباشند که ضد رادیکال های آزاد مضر در بدن ما که باعث ایجاد سرطان میشوند، مبارزه میکنند. گوجه ها شامل پلی فنول میباشند که یک ترکیب گیاهی و موثر در جلوگیری سرطان پروستات است. بتاکاروتن موجود در گوجه ها هم خواص ضد سرطانی دارد.
خواص و ارزش غذایی گوجه فرنگی:

گوجه علیه تاثیرات بد استعمال دخانیات:

مصرف دخانیات میتواند باعث سرطان ریه شود. نیتروسامین ها بطور کلی مواد سرطان زا در سیگار ها میباشند. کوماریک اسید و کلروژنیک اسید موجود در گوجه فرنگی، به خنثی سازی تاثیرات آسیب زای این مواد سرطان زا کمک میکند.

گوجه برای مراقبت از قلب:

خواص و فواید گوجه فرنگی - سایت خبری ازدیدما

مصرف گوجه به علت محتوای فیبری، کولین، ویتامین C و پتاسیم آن، برای قلب بسیار مفید میباشد. ثابت کردن مقدار بالای پتاسیم نسبت به مقدار سدیم یک مانع مهم برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی میباشد. محتوای فیبری این گیاه سطح هموسیستئین را در خون تنظیم میکند. مقدار زیاد این ماده میتواند منجر به ریسک های بیشتری از حملات و سکته های قلبی شود. مصرف منظم گوجه به کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد در بدن کمک میکند و در نتیجه ما را در مقابل بیماری های قلبی عروقی مصون نگه میدارد.

گوجه برای درمان افسردگی:

فولیک اسید موجود در گوجه فرنگی باعث از بین بردن عوامل استرس زا و مانع بوجود آمدن افسردگی میباشد.

گوجه برای کمک به بهبود بینایی:

ویتامین A یک آنتی اکسیدان مقوی و قوی میباشد که بر ضد رادیکال های آزاد که به چشمان ما صدمه می زنند، عمل میکند. ویتامین A از ما در مقابل انحطاط بینایی و شل کوری مراقبت میکند و بینایی ما را بهبود می بخشد.

گوجه مناسب برای پوست:

خواص و فواید گوجه فرنگی - سایت خبری ازدیدما

کمبود ویتامین C می تواند باعث آسیب پذیر شدن پوست در مقابل نور خورشید، آلودگی و دود شود. به این صورت امکان دارد که پوست شما دارای چین و چروک یا لکه دار شدن همراه با زخم شود. ویتامین C از بروز و گسترش این وضعیت با تسهیل تولید کلاژن که یک ماده مهم برای پوست، مو، ناخن و بافت پوششی میباشد، جلوگیری میکند. کلاژن همان سیستم حمایت کننده و جوان سازی پوست وابسته به ویتامین C است.

بهبود سلامت گوارش با گوجه:

گوجه شامل مقدار قابل توجهی فیبر میباشد که حرکت روده ها را تحریک میکند. و به وسیله آن از حرکت سالم درون دستگاه گوارشی اطمینان حاصل میشود. فیبر مانع یبوست و دیگر مشکلات میشود. محتوای فیبر گوجه فرنگی به آزاد شدن و ترشح مایعات و شیره های گوارشی روده کمک میکند.

گوجه مناسب برای دیابتی ها:

گوجه فرنگی بر روی دیابتی ها دو مدل تاثیر دارد. اشخاصی که از دیابت نوع یک رنج می برند سطح قند خون کمتری دارند، اگر که از محصولات دارای فیبر بالا مثل گوجه فرنگی استفاده کنند. از جهت دیگر اشخاصی که از دیابت نوع دو رنج می برند، افزایش قند خون، انسولین و چربی را با مصرف این گیاه تجربه میکنند.

گوجه برای کاهش فشار خون بالا:

خواص و فواید گوجه فرنگی - سایت خبری ازدیدما

گوجه فرنگی ها شامل پتاسیم میباشند که یک گشاد کننده عروق است. که فشار خون را در ورید ها و شریان ها کاهش میدهد. این موضوع به افزایش گردش خون و کاهش سنگینی بر روی قلب و از بین رفتن ریسک فشار خون بالای مزمن کمک کننده است. گوجه فرنگی با مقدار درصد پایین سدیمی که وارد بدن میکند فشار خون را در حد پایین و نرمال نگاه میدارد.

گوجه برای کمک به جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری:

گوجه فرنگی شامل خواص ادرار آور است. که تشکیل ادرار در بدن ما را آسان می کند. این موضوع به از بین بردن مواد سمی مثل آب آضافی، نمک و اوریک اسید کمک میکند. این گیاه باعث کاهش بیماری هایی مثل عفونت های دستگاه ادراری و سرطان مثانه می‌شود.

گوجه نیروگاه ویتامین ها و مواد معدنی:

گوجه فرنگی منبع کامل از ویتامین ها و مواد معدنی میباشد. این گیاه میتواند حدود ۴۰٪ از ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کند. که این ویتامین مانند یک آنتی اکسیدان موثر عمل میکند. وجود ویتامین A، پتاسیم و حتی آهن در گوجه؛ به کارکرد مناسب بدن ما کمک میکند. پتاسیم سلامتی اعصاب را تثبیت و آهن نیز به گردش خون کمک میکند.

گوجه مفید برای کمک به کاهش وزن:

خواص و فواید گوجه فرنگی - سایت خبری ازدیدما

گوجه فرنگی کالری بسیار کمی دارد. و اگر مواد کم کالری مصرف کنید، گوارش سریعتر انجام میشود و چربی ذخیره نمیشود. همانطور که گفتیم گوجه فرنگی فیبر بالایی دارد؛ که از جذب مولکول های چربی جلوگیری میکند. به علاوه آن، این فیبر سوخت و ساز چربی ها را بهبود میبخشد، تجمع چربی را از بین برده، و به این صورت در کاهش وزن کمک میکند.

فواید گوجه برای مو:

گوجه فرنگی باعث درخشان شدن پوست و مو شما می شود. ویتامین های A، B، Cو E موجود در این گیاه تاثیر بی نظیری بر موهای شما می گذارد. این ویتامین ها ریزش مو را بهبود میبخشند، حالت دهنده ی طبیعی عالی میباشند. و موهای خشک و فر را کنترل میکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سه =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن