آنتی اکسیدان چیست ؟

آنتی اکسیدان (Antioxidant) چیست؟ در چه مواد غذایی موجود است ؟

 بعد از انجام واکنش‌های سلولی بدن انسان، رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. بطور مثال کبد رادیکال‌های آزاد را تولید می کند و از آن ها برای سم‌زدایی بدن استفاده می‌کند، این در صورتی است که گلبول‌های سفید خون از رادیکال‌های آزاد برای مقابله و  هم چنین برای ازبین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. هنگامی که نوع خاصی از مولکول‌های حاوی اکسیژن می‌توانند آزادانه در بدن حرکت کنند، موجب ایجاد یک نوعی از آسیبِ اکسیداتیو و در نتیجه تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شوند. اما زمانی که در اثر تغذیه‌ی نامناسب یا باقرار گرفتن در معرض سموم مختلف یا حتی عوامل دیگر، سطح آنتی اکسیدان ها در بدن کمتر از رادیکال‌های آزاد شود، چه اتفاقی می‌افتد؟با پایین آمدن سطح آنتی اکسیدان ها در بدن منجر به پیری زودرس می شود ،  و حتی باعث افزایش سلول‌های آسیب‌دیده،یا جهش یافته،فعال شدن ژن‌های معیوب در DNA و افزایش فشار بر سیستم ایمنیِ بدن می‌شود.

آنتی اکسیدان ها چه چیزهایی هستند؟

ضمن معرفی فواید آنتی اکسیدان ها در ابتدا باید از تعریف آن مطلع شوید، آنتی اکسیدان به هر ماده‌ای گفته می‌شود که بتواند فرآیند اکسیداسیون را مهار کند، بخصوص موادی که برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی ذخیره شده یا حذف عوامل بالقوه‌ی اکسیداسیون در بدن یک موجود زنده استفاده شود.آنتی اکسیدان ها شامل مواد غذایی مختلفی می شوند که مطمئنن قبلا هم  نام آنها را شنیده‌اید، مثل کارتنوئیدها carotenoids هم مانند بتاکاروتن beta-carotene، لیکوپن lycopene و ویتامین C، این مواد ها نمونه‌ای از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که فرآیند اکسیداسیون یا واکنش سلولی در برابر اکسیژن، پراکسید یا رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند که برای سلامتی و طول عمربیشتر ،  از آنتی اکسیدان های خوراکی مانند سبزیجات، چای‌ها و مکمل‌ها … مصرف کنیم؛

آنتی اکسیدان چیست-سایت خبری ازدیما

فواید آنتی اکسیدان ها :

کند شدن روند پیری در پوست و بدن( نسوج بدن، مفصل ها، چشم‌ها، ‌قلب و مغز)

کمک به داشتن پوستی شاداب تر،سالم‌تر، جوان‌تر و روشن تر؛

باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان؛

وافزایش سم‌زدایی در بدن و دفع سموم بدن؛

کمک به افزایش طول عمر؛

کمک به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته؛

 و کاهش مشکلات شناختی مانند زوال عقل،فراموشی؛

کاهش ریسک مشکلات چشمی مثل آب‌مروارید و بیماری ماکولا (macular degeneration) که باعث از بین رفتن شبکیه‌ی چشم می‌شود؛

 و همچنین آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از اکسیداسیون و فساد مواد غذایی به آنها افزوده می‌شوند.

آنتی اکسیدان چیست-سایت خبری ازدیدما

ده ماده‌ی غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها می‌توانند به راحتی و آسانی به رژیم غذایی شما افزوده شوند.به این صورت که بر اساس امتیاز ORAC که توسط آزمایشگاه داده‌های غذایی،  و مرکز تحقیقات تغذیه‌ی انسانی بلتسویل (Beltsville) و همچنین سرویس تحقیقاتی کشاورزی آمریکا محاسبه می‌شود، برخی از غنی‌ترین مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها بر اساس امتیازشان عبارتند از:

زالزالک با ۲۵۰۰۰ امتیاز؛

تمشک وحشی با ۱۴۰۰۰ امتیاز؛

شکلات تلخ با ۲۱۰۰۰ امتیاز؛

گردوی آمریکایی با ۱۷۰۰۰ امتیاز؛

کنگر فرنگی با ۹۴۰۰ امتیاز؛

تمشک با ۱۴۰۰۰ امتیاز؛

لوبیا با ۸۴۰۰ امتیاز؛

زغال‌اخته با ۹۵۰۰ امتیاز؛

شاتوت با ۵۳۰۰ امتیاز؛

گشنیز با ۵۱۰۰ امتیاز.

امتیاز ORAC در مواد غذایی که گفته شد بر اساس وزن است به این معنی که نیازی نیست مقدارز زیادی از این غذاها را مصرف کنید. و دیگر مواد غذایی که دارای آنتی اکسیدان هستند در فهرست بالا ذکر نشده‌اند و منابع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند و فواید بسیاری دارند که شامل گوجه‌فرنگی، هویج، کدوحلوایی، سیب‌زمینی شیرین، انار، توت‌فرنگی، کلم، کلم‌بروکلی، انگور قرمز، کدو و ماهی سالمون وحشی هستند. تلاش کنید روزانه حداقل سه تا چهار عدد از این خوراکی‌ها را در برنامه‌ی غذایی خود بگذارید تا سالم‌تر بمانید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن