چگونه‌ با تغییر محیط فردی موفق شویم‌؟

تغییرات کوچک و جزئی همیشه می‌توانند عاملی باشند برای پیشرفت ها موفقیت های بزرگ و کلی!
یکی از نکاتی که در حوزه موفقیت به آن اشاره شده، برای تغییر عادت ها تغییر محیط اطرافمان در جهت پیشرفتمان است. و در این مقاله با قسمتی از کتاب “عادت های اتمی از جیمز کلیر” به ترجمه” هوشمند دهقان” از ” نشر هورمزد” برای شما این مطلب را شفاف خواهیم کرد که چطور با تغییر محیط اطراف تان می توانید عادت های خوب در جهت مسیر درست زندگیتان داشته باشید.
و در ادامه شما خواهید فهمید که چطور برای ساختن یک عادت جدید محیط تان را طراحی کنید در ادامه همراه از دید ما باشید.

چگونه محیط تان را برای رسیدن به موفقیت طراحی کنید؟

مثال:
پژوهشگران هلندی در خلال بحران انرژی و تحریم مواد نفتی بررسی دقیق مصرف انرژی کشور را شروع کردند.
در یک منطقه برون شهری در حوالی آمستردام پژوهشگران دریافتند که مصرف برق برخی از خانواده ها ۳۰ درصد کمتر از همسایگان شان است، در صورتی که اندازه خانه ها و میزان بهای برق یکسان بود.
معلوم شد که خانه های این محله جز در یک مورد تقریباً همانند هستند؛ موقعیت مکانی کنتور برق، کنتور برق برخی خانه ها در زیر زمین بود، کنتور خانه های دیگر بالا و راهروی اصلی قرار داشت.
همانطور که حدس زده‌اید خانه‌هایی که کنترل برقشان در راهروی اصلی بود کمتر برق مصرف می کردند، این خانواده ها از آنجا که مصرف برق در دیده شان بود رفتار مصرفی شان را تغییر می دادند.

چگونه موفق شویم - سایت خبری ازدیدما
چگونه موفق شویم – سایت خبری ازدیدما

محرکِ عادت

همه عادت ها با یک محرک آغاز می‌شود و بیشتر به محرک هایی توجه می کنیم که به چشم می آیند. شوربختانه محیط‌هایی که در آن زندگی می کنیم انجام ندادن عمل های معینی را آسان می سازند.
زیرا محرک آشکاری وجود ندارد که ماشه رفتار را بکشد، گیتار را در گنجه از نظر پنهان کرده باشیم تمرین نکردن گیتار آسان است، وقتی قفسه کتابها را در گوشه‌ای از اتاق پذیرایی بگذاریم کتاب نخواندن آسان است، وقتی قرص های ویتامین را دور از چشم در انباری بگذاریم دارو نخوردن راحت است، وقتی محرک‌های راه انداز یک عادت نامحسوس یا پوشیده باشند به آسانی نادیده گرفته می‌شوند.

چگونه موفق شویم - سایت خبری ازدیدما
چگونه موفق شویم – سایت خبری ازدیدما

مثال محرک آشکار

در مقابل با ایجاد محرک های دیداری آشکار می توانید توجه تان را به سمت عادتهای مطلوب جلب کنید. در اوایل دهه ۱۹۹۰ متصدیان نظافت فرودگاه اسکیپول مستردام برچسب کوچکی را در مرکز کاسه توالت های مردانه نصب کردند.

برچسبی که شبیه مگس بود از قرار معلوم وقتی مردها به توالت می‌رفتند چیزی را که حشره می‌پنداشتند نشانه می گرفتند، برچسب ها نشانه گیری آنها را اصلاح کرد و به طور چشمگیری پاشیدن ادرار را در دور و بر آبریزگاه کاهش داد، تحلیل بعدی معلوم کرد که برچسب ها هزینه نظافت توالت را تا ۸ درصد در سال پایین آورد.

تجربه شخصی نویسنده از آشکار سازی عادت جدید:

من قدرت محرکهای آشکار را در زندگی شخصی خود تجربه کردم. عادت داشتم که از فروشگاه سیب بخرم سیب‌ها را ته فریزر می‌گذاشتم، و آنها را از یاد می‌بردم‌.
وقتی یاد سیب ها می افتادم که دیگر گندیده بودند، سیب‌ها را نمی خوردم چون هیچ وقت چشمم به آنها نمی افتاد.
عاقبت به پند خود گوش دادم و محیط زندگی ام را باز طراحی کردم، یک ظرف میوه خوری بزرگ خریدم و در وسط پیشخوان آشپزخانه گذاشتم، دفعه بعد که سیب خریدم آنها را در میوه خوری گذاشتم  بیرون از فریزر جایی که جلوی چشمم بود.
انگار جادو کرده بود هر روز ۲، ۳ تا سیب می خوردم فقط به این خاطر که آنها را جلوی چشمم آورده بودم.

چگونه موفق شویم - سایت خبری ازدیدما
چگونه موفق شویم – سایت خبری ازدیدما
در زیر چند شیوه برای بازطراحی محیط و آشکارتر شدن محرک های عادت های دلخواهتان دیده می شود:

•اگر می خواهید هرشب یادتان بماند که دارو بخورید شیشه قرص تان را درست کنار شیر آب روی پیشخوان دستشویی بگذارید یا هر جا که نزدیک شماست.
•اگر می‌خواهید بیشتر گیتار تمرین کنید، گیتارستان را وسط اتاق نشیمن بگذارید.
•اگر می خواهید یادتان بماند که تشکرنامه های بیشتری بفرستید، کپی از لوازم تحریر را روی میز تان بگذارید.
•اگر می خواهید بیشتر آب بنوشید، هر روز صبح چند بطری آب پر کنید و در جاهای پر رفت و آمد خانه بگذارید.

اگر میخواهید عادت به خصوصی بخش بزرگی از زندگی تان بشود، محرک را بخش بزرگی از محیط پیرامون تان قرار دهید.
معمولا پایدار ترین رفتارها آنهایی هستند که محرک های چندگانه دارند. ملاحظه کنید یک فرد سیگاری به چند طریق می تواند برانگیخته شود، تا سیگار را از پاکت بیرون بیاورد:
رانندگی، دیدن این که دوستش سیگار میکشد، استرس کاری و غیره.
همان راهبرد را می شود برای ایجاد عادت های خوب به کار گرفت، می‌توانید با پراکنده کردن محرک های راه انداز در سرتاسر محیط تان، احتمال فکر کردن به عادت های تان را در طول روز بالا ببرید.
مطمئن باشید بهترین محرک ها همان هایی هستند که از همه بیشتر آشکارند. تصمیم گیری درست آسان است، مشروط بر آنکه محرک‌های عادات خوب درست جلوی چشمتان باشند.

طراحی محیط:

طراحی محیط مهم است چون بر نحوه درگیری ما با محیط پیرامون اثرگذار است. به علاوه اهمیت آن به این خاطر است که ما به ندرت چنین کاری می کنیم، اغلب مردم در دنیایی زندگی می‌کنند که دیگران برایشان ساخته و پرداخته اند. اما شما می توانید فضاهای زندگی و کارتان را طوری طراحی کنید، که بیشتر در معرض محرک‌های مثبت قرار بگیرید نه محرکهای منفی.
معماری طراحی به شما امکان می دهد که کنترل محیط تان را بازپس بگیرید، و معمار زندگی خودتان بشوید شما باید طراح دنیای خود باشید نه صرفاً مصرف کننده آن!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن