چگونه نه بگوییم؟

آیا برای شما نه گفتن به درخواست‌های غیرمنطقی وغیر معقول دیگران مشکل است؟ با نگفتن نه مجبور میشوید اولویت‌های دیگران را به اولویت‌های فردی ترجیح دهید. هنگامی به خواست های دیگران جواب مثبت بدهید که خواسته فرد موردنظر منطقی و معقول است و یا آن خواسته را برای جبران محبتی است که در حقتان انجام شده است. ولی اگر از ناتوانی در نه گفتن به درخواست دیگران جواب مثبت می‌دهید، زمان آن است که این مهارت را در خود تقویت کنید در ادامه با ازدیدما همراه شوید.

 هرکاری را نمیتوانید انجام دهید

بله گفتن به دیگران ممکن است باعث شود زمانی برای خودتان نداشته باشید. میشود با یک نه گفتن ساده و دلیل اینکه نمیخواهید یا نمیتوانید خود را راحت کنید. باید به این فکر کنید که اولویت خود شما هستید پس اول برای خود وقت بگذارید.

با نه گفتن خودخواه نمی شوید

ممکن است فکر کنید با نه گفتن برای دیگران فردی خودخواه میشوید. فرد خودخواه همیشه به دیگران جواب منفی درست که فرد خودخواه همیشه اول به خودش فکر میکند اما به خود بگویید که خودخواه نیستید و تنها به درخواست غیر معقول پاسخ نه دادید، حتی اگرشما بتوانید کاری را انجام دهید اما نخواهید هم معقول است.

چگونه نه بگوییم - سایت خبری ازدیدما
چگونه نه بگوییم – سایت خبری ازدیدما

 شما نمیتوانید همه را راضی نگه دارید

نمی توانید همه را افراد زندگی و اطرافیان خود را راضی نگه دارید،‌پس بهتر است که خط قرمزی داشته باشید. به این فکر نکنید که با نگفتن آن هارا ناامید می کنید به این صورت نیست. چون اگر بخواهید به همه خواسته های دیگران پاسخ مثبت دهید بخواهد با خواسته های غیر‌منطقی از شما سواستفاده کند. برای اشخاصی که برایتان مهم هستند وقت بگذارید و سعی کنید آن ها را خوشحال کنید.

نگاه منفی از رو نه را بردارید

حتما نباید که به 《نه》مثل یک چیز منفی نگاه کنید، بدانید که هر زمانی‌که به خواسته ای نه بگویید فرصت برای بله گفتن به کارهای دیگری پیش می آید که برایتان مفید است. اینطوری میتوانید بار منفی نه گفتن را کم کنید. به جای آنکه کاری انجام دهید که دوست ندارید، میتوانید وقت خود را با کار هایی صرف کنید که به آن علاقه دارید و از آن لذت می برید، در حقیقت به کار هایی که دوست دارید و مهم هستند بله گفتید . شما به هر کاری‌که متناسب خودتان است پاسخ مثبت داده اید، چون مجبور نیستین به بخاطر عدم توانایی در نه گفتن، مجبور به کاری شوید که نمی خواهید.

علت ناراحتی خود از نه گفتن را کشف کنید

چرا با جواب منفی به دیگران احساس ناراحتی می‌کنید؟  آیا علت آن این است که می ترسید فرد دیگر باشما صحبت نکند؟ فکر می کنید که با گفتن پاسخ منفی فردی خودخواه بنظر می آیید؟ اگر علت ناراحتی تان را کشف کنید منطقی تر می شود. نگران آن نباشید که با نه گفتن توجه فردی را از دست می دهید

قدرت نه گفتن - سایت خبری ازدیدما
قدرت نه گفتن – سایت خبری ازدیدما

 با آرامش صحبت کنید

سعی کنید که صدایتان مثل وقتی باشد که پشت تلفن صحبت می کنید، یعنی با آرامش، واضح و محکم صحبت کنید. چون اگر در صدایتان احساس ناراحتی یا ضعف باشد طرف مقابل می تواند از آن سواستفاده کند. اما لحن صحبت شما هم تاثیرگذار است که طرف مقابل متوجه آن باشد که شما فرد معقولی هستید و ممکن است گاهی اوقات هم نه بگویید. و سعی کنید تُن صدای خود را بالا نبرید آهسته و شمرده صحبت کنید.

زبان بدن را جدی بگیرید

اگر رو در رو صحبت می کنید سعی کنید که با دستان و سر خود تاکید داشته باشید رو صحبت هایتان و هنگام نه گفتن به چشم های طرف مقابل خود بطور مستقیم نگاه کنید. و سعی‌ کنید هنگام گفت و گو خونسرد باشید و با وسیله ای بازی نکنید و دودل هم نباشید.

عذرخواهی بیش از حد نکنید

اگر از این موضوع که نمی توانید یک جواب مثبت بدهید، خوشحال نیستید تنها با یک (متاسفم) خود را خلاص کنید. با عذر خواهی بیش از حد ضعف شما مشخص میشود. اگر تنها با گفتن یک دلیل ساده میتوانید طرف مقابل را متقاعد کنید که چرا نمی توانید پاسخ مثبت دهید، پس نیازی به توضیح بیش از حد نیست. نیازی نمی باشد که دروغ بگویید یا دلیل الکی بیاروید. من نمی‌تونم فردا باهات بیام مطب دندان‌پزشک، چون فردا شب سالگرد ازدواجمه.متأسفانه من نمی‌تونم به تولدت بیام، چون صبحش امتحان پایان ترم دارم. به طرف مقابل گزینه‌های جایگزین پیشنهاد بدهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + ده =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن