پیشگیری از بیماری های کلیوی

غذاها و میوه هایی برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه:

برای پیشگیری کردن از ابتلا به سنگ کلیه یا عود دوباره آن بهتر میباشد که  از غذاها یا میوه هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند مانند: گوجه فرنگی، گیلاس، فلفل دلمه ای و سبزی های تازه استفاده کنید. جوی دو سر، گندم سیاه، سبوس و یا برنج قهوه ای از بهترین غلاتی هستند که میتوانید بدون نگرانی از آن ها در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

استفاده مداوم از آرام بخش ها به کلیه ها آسیب میزنند:

پیشگیری از بیماری های کلیوی -سایت خبری ازدیدما

بعضی از دارو هایی که بدون نسخه پزشک در دسترس مردم قرار میگیرند، اگر به صورت مداوم و طولانی مصرف شوند، به کلیه ها آسیب میزنند. دارو هایی همچون: آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن از خطرناک ترین عوامل بوجود آمدن بیماری های کلیوی به شمار میروند و استفاده  مداوم از آرام بخش ها به کلیه ها آسیب جدی میرساند.

رژیم غذایی ضد سنگ کلیه:

پیشگیری از بیماری های کلیوی -سایت خبری ازدیدما

مصرف کردن میوه ها و سبزی ها و غذاهای حاوی کلسیم و استفاده زیاد از مایعات، مخصوصا آب، میتواند از جمله بهترین الگوی مناسب غذایی برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه باشد. همچنین محدود کردن مصرف پروتئین های حیوانی در دفع طبیعی سنگ های کلیه موثر است. مصرف نمک و بادام زمینی و نوشیدنی هایی مانند: قهوه، چای و مصرف تنباکو را بهتر است که از زندگی خود حذف کنید؛ یا مصرف آنها را کاهش دهید. برای افرادی که سنگ های اگزالاتی دارند؛ مصرف سبوس برنج، گندم و ذرت مفید میباشد.

مصرف غذاهایی که احتمال دارد ابتلا به سنگ کلیه را کم کند:

پیشگیری از بیماری های کلیوی -سایت خبری از دیدما

دقت کنید که اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به سنگ کلیه وجود داشته باشد، بهتر است که با اصلاح رژیم غذایی و پرهیز کردن از مصرف غذاهای زیر احتمال ابتلا به بیماری سنگ کلیه را کاهش دهید و به حداقل برسانید. تا جایی که میتوانید از نان، پاستا، ماکارانی و شکر فراوری شده در برنامه غذایی خود پرهیز کنید و مصرف آنها را به حداقل برسانید.

رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب منجر به نارسایی کلیوی:

پیشگیری از بیماری های کلیوی -سایت خبری ازدیدما

براساس آماری که وجود دارد 20% از افرادی که دیالیز میشوند کسانی هستند که به دلیل سهل انگاری و رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب به این نارسایی کلیوی مبتلا شده اند. هرچند که هر فردی تنها با انجام آزمایش ساده خون میتواند از وضعیت کلی کارکرد کلیه هایش آگاه بشود. تره فرنگی که حاوی مقادیر زیادی سولفور، مواد آهکی، کلسیم و فسفر است و برگ های آن هم کلسیم بیشتری دارد و مصرف آن برای پیشگیری کردن از ابتلا به نارسایی کلیه توصیه شده است.

رژیم غذایی کم نمک از راه های دیگر پیشگیری از سنگ کلیه:

پیشگیری از بیماری های کلیوی -سایت خبری ازدیدما

یکی دیگر از راه های پیشگیری کردن از سنگ کلیه رژیم غذایی کم نمک میباشد. اما مراجعه منظم و به موقع به پزشک و رعایت الگوهای صحیح غذایی، خصوصا برای افرادی که زمینه ابتلا به سنگ کلیه  و یا حتی سایر بیماری های کلیوی را دارند، بسیار مهم و ضروری است چرا که خطر ابتلا به سنگ کلیه را در سنین پایین تا حدودی در خور توجه کاهش میدهد. رعایت رژیم غذایی کم نمک همراه با پروتئین مناسب و به اندازه، به علاوه اینکه پرهیز کردن از مصرف خودسرانه داروها، به ویژه مسکن ها، میتوانند از آسیب های تدریجی به کلیه ها جلوگیری کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن