علت های ریزش مو

ریزش مو به علت های زیادی مثل کاهش وزن، بارداری، فشار های احساسی و… افزایش می یابد، ولی شما میتوانید با رعایت بعضی از نکات مهم مشکل ریزش مو را برطرف کنید.

دلیل و علل اصلی ریزش مو در مردان و زنان

مردها به دلیل الگوی طاسی مردانه، بیشتر از زنان در معرض ریزش مو میباشند. ولی نازک شدن و ریزش مو در زنان، متداول است. امکان دارد علت های موقتی داشته باشد. مثل: کمبود یک ویتامین. یا ، مثل مشکلی مهمی در سلامت بدن باشد. در بیشتر شرایط راه های زیادی برای درمان ریزش موی هم زنان و هم مردان وجود دارد ولی همه چیز به دلیل آن بستگی دارد. در این بخش از سلامت پوست و موی ازدیدما دلایل ریزش مو را جمع آوری و باز نشر میکنیم.

۱.‌ فشار جسمی:

هر گونه ضربه فیزیکی از جمله: جراحی، تصادف ماشین، بیماری شدید، و یا حتی آنفولانزا میتواند باعث ریزش موی موقتی بشود ، این موضوع باعث تحریک گونه ای از ریزش مو به نام جریان تلوژن هم است. مو دارای یک چرخه ی عمر منظم و متداوم میباشد. مرحله رشد، مرحله استراحت و مرحله ریزش. ریزش مو به طور معمول ۳ تا ۶ ماه بعد از ضربه اتفاق می افتد. که به بلافاصله بعد از ترمیم بدن، مو دوباره رشد میکند.

۲. تاثیرات بارداری در ریزش مو:

 

علت ریزش مو - سایت خبری ازدیدما

بارداری هم یکی از فشارهای جسمی میباشد، که میتواند باعث ریزش مو بشود. (فشار جسمی و هورمون ها). ریزش مو مربوط به  بارداری بیشتر بعد از به دنیا آمدن بچه میباشد. نگران نباشید، زیرا موها پس از چند ماه دوباره رشد میکنند.

۳. ریزش مو با مصرف بیش از حد ویتامین A:

با توجه به آکادمی پوست و مو امریکا، مصرف بیش از اندازه مکمل ها یا داروهای حاوی ویتامین A میتواند باعث ریزش مو باشد. به محض دفع ویتامین A اضافه، مو به رشد طبیعی بازمیگردد.

۴. کمبود پروتئین از دلایل ریزش مو:

با توجه به آکادمی پوست و مو آمریکا، اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کافی دریافت نکنید، امکان دارد بدن تان با متوقف کردن رشد مو، کمبود پروتئین را جبران نماید. گفته میشود که این موضوع پس از ۲ تا ۳ هفته پس از کاهش دریافت پروتئین اتفاق می افتد.

۵. الگوی طاسی در مردان سبب ریزش مو می شود:

 

علت ریزش مو - سایت خبری ازدیدما

حدود ۲ نفر از هر ۳ مرد، تا سن ۶۰ سالگی تجربه ریزش مو دارند، و بیشتر اوقات این موضوع به علت الگوی طاسی آنها میباشد. این نوع از ریزش مو که بوسیله ترکیب ژن ها و هورمون های جنسی مردانه ایجاد می شود، به طور معمول یک الگوی کلاسیک را دنبال میکند ، که مو از ریشه ها قطع میشود، و باعث ایجاد خط موی M شکل میشود.

۶. تاثیر وراثت در ریزش مو:

الگوی ریزش مو در زنان، به نام آندروژنیک آلوپسیا، همان ورژن زنانه الگوی ریزش مو مردان میباشد، اگر از خانواده ای میباشید که زنان در سن خاصی شروع به از دست دادن مو نمودند، امکان دارد که بیشتر در معرض هستید. زنان، برخلاف مردان دچار عقب رفتگی خط مو نمیشوند، در عوض فرقشان بازتر و موهاشان به وضوح نازکتر میشود.

۷. هورمون های زنانه از علت ریزش مو:

به همان صورتی که تغییرات هورمون های بارداری می تواند باعث ریزش مو بشود، تغییر دادن یا کنار گذاشتن قرص های ضد بارداری هم میتوانند باعث پیش آمدن این موضوع شوند. تغییرات در تعادل هورمونی که در زمان یائسگی اتفاق می افتد هم ، امکان دارد دارای نتیجه مشابه باشد.

8.فشارهای احساسی از علت ریزش مو:

 

علت ریزش مو - سایت خبری ازدیدما

فشار احساسی به اندازه فشار جسمی هم میتواند باعث ریزش مو شود. امکان دارد برای مثال، زمان طلاق، بعد از مرگ عزیزان یا زمان نگهداری از والدین بیمار و سن دار پیش بیاید ؛ با این حساب، البته بیشترِ فشار های احساسی باعث ریزش مو نمیشود، ممکن است فقط مشکلی که وجود دارد را ،تشدید کند.

۹.کم خونی باعث ریزش مو میشود:

به طور تقریبی از هر ۱۰ زن ما بین ۲۰ تا ۴۹ سال، ۱ زن به علت کمبود آهن (متداول ترین نوع کم خونی) مبتلا به کم خونی میباشد، که به راحتی یکی از علت های ریزش مو میباشد ؛ برای اطمینان خاطر از ابتلا به این نوع از کم خونی، باید آزمایش خون انجام دهید.

راه حل؟

یک مکمل آهن ساده می تواند مشکل را برطرف میکند؛ علاوه بر ریزش مو، دیگر علائم کم خونی شامل؛ خستگی، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی و سردی دست ها و پاها.

۱۰.‌ کم کاری تیروئید از علت ریزش مو:

این غده ی کوچک درون گردن، هورمون هایی ترشح میکند که برای سوخت و ساز، رشد و نمو مهم میباشد، زمانی که هورمون کافی تولید نمیکند باعث ریزش مو میشود ؛ پزشک میتواند طی آزمایشاتی علت کم کاری این غده را کشف کند.

راه حل؟

داروهای مصنوعی تیروئید مسئله را برطرف میکنند ؛ زمانی که سطح تیروئید به حالت طبیعی بازگشت، ریزش هم به خودی خود کاهش می یابد.

۱۱. کمبود ویتامین B از علت ریزش مو:

 

علت ریزش مو - سایت خبری ازدیدما

با این که این مورد ،چندان رایج نمیباشد، ولی سطوح پایین ویتامین B از علت دیگر قابل رفع ریزش مو میباشد.

راه حل؟

مثل کم خونی، مکمل های ساده و به علاوه تغییرات رژیم غذایی می باید کمک کننده باشند. ویتامین B طبیعی را در ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته دار و میوه های غیر مرکباتی دنبال کنید. داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی های خوب، مثل آووکادو و دانه ها برای سلامتی مو و عمومی بدن مقوی میباشند.

۱۲. ریزش مو مربوط به خود ایمنی:

این عمل آلوپسی آره-آتا میباشد .و به طور اصولی حاصل سیستم ایمنی بسیار فعال میباشد. بدن گیج شده و سیستم ایمنی مو را به عنوان عامل خارجی تصور میکند و اشتباها آن را هدف میگیرد.

راه حل ؟

تزریقات استروئید اولین درمان این مشکل میباشد، که به طور ریزش مو دسته ای و گرد در سر می شود، هستند. داروهای دیگری از جمله روگین البته فقط با تجویز پزشک هم امکان دارد استفاده شوند.

۱۳. کاهش وزن شدید از علت های ریزش مو:

 

علت ریزش مو - سایت خبری ازدیدما

کاهش وزن شدید هم یک نوع ضربه جسمی میباشد. که می تواند به کم پشتی مو منجر شود. حتی اگر کاهش وزن معقول باشد این مسئله امکان دارد اتفاق بیفتد. امکان دارد که خود کاهش وزن، بدن را تحت فشار قرار بدهد، یا تغذیه نامناسب باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی شود. ریزش مو در کنار کاهش قابل توجه وزن هم امکان دارد حاصل اختلال خوراکی مثل بی اشتهایی و یا پرخوری باشد.

راه حل؟

کاهش سریع وزن باعث غافلگیری سیستم ایمن میشود و به مدت حداقل۵ تا ۶ ماه ریزش مو خواهد داشت، پس از آن برطرف میشود.

۱۴. شیمی درمانی باعث ریزش مو میشود:

برخی از داروهایی که برای مبارزه با سرطان مورد استفاده میشوند، متاسفانه دلیل بر ریزش مو میشوند. شیمی درمانی مثل بمب اتمی میباشد. سلول هایی که به سرعت در حال رشد میباشند. را از بین میبرد. سلول های با رشد سریع، از جمله سلول های سرطانی و سلول های مو.

راه حل؟

هنگامی که شیمی درمانی متوقف شد، مو دوباره رشد میکند، به صورتی که معمولا با بافت جدید مانند فر یا با یک رنگ دیگر رشد میکند.

15.سندروم تخمدان پلی کیستیک از دلایل ریزش مو:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ،یک عدم تعادل در سیستم هورمون های جنسی زنانه و مردانه میباشد. میزان بالای آندروژن امکان دارد باعث کیست تخمدان، افزایش وزن، ریسک بالای دیابت، تغییرات در دوره ی قاعدگی، ناباروری و کم پشتی مو بشود. از جایی که هورمون های مردانه در PCOS بیش از حد نمو پیدا میکنند، امکان دارد زنان موهای زخیم در صورت و بدن را تجربه کنند.

راه حل؟

درمان PCOS میتواند عدم تعادل هورمون ها را درمان نموده و یا به بازگشت این تغییرات کمک کند ؛ درمان ها حاوی رژیم غذایی، ورزش، قرص های ضد بارداری و به علاوه درمان های خاص برای کاهش ریسک ناباروری یا دیابت میباشند.

۱۶. ریختن مو با مصرف قرص های رقیق کننده خون، ضد افسردگی:

یکسری دارو های هم میتوانند باعث افزایش ریزش مو شوند. که در بین آنها ، رایج ترینشان قرص های رقیق کننده خون و داروهای کاهش فشار خون معروف به بتا بلاکرها میباشند. از جمله داروهای دیگر که باعث ریزش مو میشوند، حاوی متوترکسات (برای درمان بیماری های روماتیسمی و بعضی بیماری های پوستی)، لیتیوم (برای اختلال دوقطبی) و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها( حاوی ایبوبروفن، و تقریبا ضد افسردگی ها میباشند.

۱۷. افزایش سن از علت ریزش مو:

 

علت ریزش مو - سایت خبری ازدیدما

دیدن ریزش یا کم پشت شدن مو در سنین ۵۰ یا ۶۰ سالگی در زنان اصلا غیر طبیعی نمیباشد. هرچند که به ژن هم مربوط میشود. متخصصان اطمینان ندارند در مورد علت این اتفاق.

۱۸. ریزش مو با استفاده استروئیدهای آنابولیک:

اگر از استروئید های آنابولیکی (نوعی که ورزشکاران برای ساختن عضله از آن استفاده می کنند) استفاده میکنید، برپایه گزارشات آکادمی پوست و مو آمریکا، ریزش مو میتواند شما را تهدید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن