مراقبت از دندان کودک

خوراکیهایی برای سلامت دندانها

شیر و پنیر منبع بسیار غنی از کلسیم که حاوی اسید لاکتیک میباشد و از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت میکنند. پنیرهای سفت بهترین سفید کننده برای دندان ها میباشند. سیب زمینی، هویج، کلم بروکلی سرشار از ویتامین A هستند و به تشکیل مینای دندان کمک بسیاری میکند. چای سبز یک آنتی اکسیدان گیاهی میباشد و از آسیب دندانها و لثه جلوگیری می کند. پروتئین های موجود در ماست به دندانها می چسبد و مانع از حمله اسید های مضر به آنها میشود.

رویش دندان در نوزادان

 در هنگام رویش دندان های شیری نوزادان دچارعلائمی مثل افزایش درجه حرارت بدن افزایش بزاق و اسهال میشوند. که در این موارد مصرف بیش از اندازه مایعات و اعمال تسکین دهنده مثل استفاده از حلقه های دندانی توصیه میشود. اما در صورت ادامه این علائم بیشتر از ۲۴ ساعت معاینه نوزاد از نظر عفونت تنفسی فوقانی و دیگر بیماری های شایع در دوره نوزادی واجب میباشد.

دندان -سایت خبری ازدیدما

پوسیدگی دندان در کودکان

 مواد غذایی شیرین یکی ازعوامل اصلی پوسیدگی دندان در کودکان میباشد‌. باید سعی کنید که کودک خود را از خوردن تنقلات و شیرینی قبل از خواب کنترل کنید. چرا که در این زمان جریان بزاق کندتر میباشد و قدرت پاک کنندگی آن کمتر است. اولین ملاقات دندانپزشکی کودک متواند در طی ۵ ماه اول از رویش دندان برای تشخیص بیماریهای دهان و دندان انجام بشود.

مهمترین منابع برای استحکام دندان کودک

مهمترین منابعی که برای استحکام دندان های کودک لازم میباشد؛ و مادرهای باردار باید از آن به میزان لازم استفاده کنند. شامل: کلسیم، فسفر که این مواد مهم در شیر و پنیر به مقدار بسیار هست. ویتامین D که در اثر تابش و نفوذ اشعه آفتاب در بدن شکل میگیرد ویتامین c که در میوه ها و سبزیجات به خصوص مرکبات پیدا میشود و فلوئور.

دندان -سایت خبری ازدیدما

نیفتادن دندانهای شیری و التهاب لثه

اگر که دندان‌های شیری بیش از اندازه بر جای خود بماند باعث التهاب لثه میشوند. که به دنبال آن همراه با درد و خونریزی هستند. از جهت دیگر به روی مسیر رویشی دندان‌های دائمی هم تاثیر میگذارند. که در این وضعیت کشیدن دندانهای شیری ضروری میباشد. چرا که کشیدن دندانهای شیری و باز شدن فضا به مقدار لازم و تعادل بافت نرم، دندان ها را در جای صحیح خود قرار میدهد.

مراقبت عادات دهانی در کودکان 

رایج ترین عادات دهانی مکیدن انگشت ها میباشد. که به طور معمول در دوران کودکی در سنین دو تا هفت سالگی رایج میباشد. و در صورت ادامه داشتن موجب تغییرات غیر قابل بازگشت در دندان های دائمی آن ها میشود. تغییرات دندانی به وجود آمده به شدتِ: این عادت مدت زمان آن، تکرار عادت مکیدن و حالت انگشت در دهان بستگی دارد.

دندان -سایت خبری ازدیدما

پلاک میکروبی (دندانی)

پلاک میکروبی یک لایه نازک از میکروب ها میباشد که به صورت دائمی بر سطح دندان ها می نشینند. و در داخل دهان تمامی افراد بالغ هم وجود دارند. که این لایه شامل مواد پروتئینی و سلول های پوششی و سایر مواد دیگر میباشد. که ساختمان اصلی آنها از میکروبها تشکیل شده است. این پلاک میکروبی با شستشوی آب هم برطرف نمیشود و حتماً باید از مسواک برای تمیز کردن آن استفاده کرد.  در نتیجه از کودکی به فرزندان خود مسواک زدن را آموزش دهید و آن را تبدیل به یک عادت همیشگی کنید چراکه سلامت دندان ها بسیار مهم میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هجده =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن