سلامت دندان ها

تاثیر تغذیه در رویش و بقای دندان

تغذیه و رژیم غذایی سالم در در تمامی مراحل رشد رویش و بقای دندان موثر میباشد. رژیم غذایی نقش تاثیر گذاری را در دندانها و استخوانها، پایداری بافت‌های دهان و مقاومت آن ها در برابر عفونت افزایش عمر دندان ها دارد. کمیت و کیفیت تغذیه  نقش موثری در تکامل بر رشد دندان و لثه دارد چرا که بر روی میکروب های موجود در محیط دهان و دندان تاثیر می گذارد.

کیفیت یک مسواک 

سطح مسواک نباید نه محدب و مقعر باشد و باید دارای ۳ تا ۴ عدد دست پرز در عرض و حدود ۱۰ تا ۱۲ دسته پرز در طول سر مسواک باشد. ترجیحا بهتر میباشد که از نظر سختی از نوع متوسط باشد؛ چراکه مسواک ها از نظر سختی به سه دسته سخت متوسط و نرم تقسیم میشوند. مسواک باید دارای رشته های نایلونی باشد به علاوه اندازه سر مسواک باید متناسب با دهان فرد هم باشد. در نتیجه مسواک کودکان باید کوچکتر از مسواک بزرگسالان باشد؛ و برای کودکان سر مسواک به طول ۲ سانتی متر مناسب میباشد.

دندان -سایت خبری ازدیدما

روش صحیح مسواک زدن

پس از کشیدن نخ دندان موهای مسواک خود را خیس کنید و نوار باریکی از خمیردندان که حاوی فلوراید میباشد را به روی آن بگذارید. از دندان های عقب سمت راست بالا مسواک زدن را شروع کنید و دقت داشته باشید که موهای مسواک را با زاویه ۴۵ درجه طرف لثه نگاه دارید. و البته با حرکات کوتاه بالا به پایین در هر ناحیه دو یا سه دندان را برای ۲۰ ثانیه حداقل تمیز کنید. برای دندانهای پایین هم این عمل را از پایین به بالا مجدداً تکرار کنید. و بدانید که مسواک کردن روی فوقانی دندان ها پشت آن ها و زبان هم هم حتما فراموش نشود.

نحوه تمیز کردن مسواک

بعد از هر بار مسواک زدن باید حداقل یک دقیقه مسواک خود را به زیر شیر آب نگاه دارید. و آن را خوب آبکشی کنید پس از آن میتوانید مسواک را با محلول دهانشویه بشورید. ولی بعد از خارج کردن مسواک از محلول دهانشویه آن را به خوبی دوباره آبکشی کنید تا که چیزی از محلول به روی آن باقی نماند.

دندان -سایت خبری ازدیدما

لزوم استفاده از نخ دندان

بهتر می دانید که دندان ها دارای ۵ سطح میباشند که فقط حدود دو سطح آن با مسواک تمیز میشود. و اما سطح بین دندان ها به هیچ وجه با مسواک تمیز نمیشود، و میکروب ها که عامل و باعث پوسیدگی هستند در آنجا می مانند اما این سطح بین دندانی با نخ دندان تمیز میشود.

رایج ترین اختلالات دهان و دندان

 یکی از شایع‌ترین اختلالات دهان و دندان پوسیدگی دندان می باشد که در حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد کودکان در سراسر جهان که به مدرسه می روند دارای پوسیدگی دندان میباشند. در کودکان عدم درمان پوسیدگی دندان موجب درد و حتی غیبت از مدرسه و مشکل عدم تمرکز در یادگیری آنها میشود.

دندان -سایت خبری ازدیدما

نحوه پیشگیری از پوسیدگی دندان

 پوسیدگی دندان یک نوع بیماری قابل پیشگیری میباشد. اما اگر که پوسیدگی تاج دندان به موقع متوقف و جایگزین نشود امکان دارد که به ریشه دندان برسد و در آن زمان نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی میباشد. و حتی در موارد شدیدتر امکان دارد که نیاز به کشیدن خود دندان باشد.

اثر فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی

فلوراید به صورت موثر از پوسیدگی دندان جلوگیری و پیشگیری میکند. فلوراید از طریق خوردن غذاهای طبیعی که حاوی فلوراید هستند؛ از جمله استفاده از موادی که حاوی فلوراید باشند، مانند دهانشویه ها و خمیردندان های فلوراید دار میتواند بر روی دندان ها تاثیر مثبت بگذارد. و به سادگی جذب مینای دندان ها شود.

مفید

به طور عمومی غذاهایی که برای بدن مفید میباشند، برای دندان ها هم مفید هستند. به صورت مثال غذاهایی که سفت و الیاف دار هستند مانند سبزی ها میوه ها و دانه های گیاهی باعث ماساژ لثه میشود. و تا مقداری خاصیت تمیز کنندگی دندان ها را هم دارا هستند به همان صورت که شیر مادر غذایی کامل و مفید برای نوزاد به شمار میآید. عامل مهمی هم در جلوگیری از پوسیدگی دندان در اوایل دوران کودکی میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن