موضوعات داغ

دمنوش چیست ؟

مفهوم دمنوش

دمنوش نوعی نوشیدنی میباشد که در آن جزیی از برگ ،گل ،ساقه ،ریشه و دانه ..حتی پوست میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب باشند به صورت خشک یا تازه استفاده میشود.یکی از معمول ترین و قدیمی ترین روش های بکاربردن و استفاده از داروهای گیاهی دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیله ی آب است. به این صورت تهیه میشود که ابتدا :روی گیاه خورد شده آب جوش میریزند و پس از آن به مدت 3 تا 5 دقیقه حداقل در یک ظرف دربسته ی شیشه ای یا حتی چینی میگذارند و لعضی اوقات  آن را بهم میزند و سپس مایع را از کاغذ صافی یا الک عبور میدهند.

دمنوش چیست -سایت خبری ازدیدما

جالب است که در اران در سال های اخیر این دمنوش های گیاهی و میوه ای مورد استقبال بعضی از خانواده ها قرار گرفته است که دلایل مختلفی دارد اما بیشتر بخاطر نفع درمانی از این دمنوش ها استفاده میکنند،برخی جهت تنوع در نوشیدنی های روزانه ی خود و بعضی هم جهت پذیرایی از آن استفاده میکنند. یک مجموعه ای از دمنوش های ترکیبی،انرژی زا هستند و بعضی دیگر آرامبخش و گروهی کاهش دهنده ی فشارخون و حتی به تنش زایی از بدن کمک میکنند.

تفاوت دمنوش با چای

چای یک نوع نوشیدنی میباشد که از برگ گیاهی به نام  کاملیا سیننسیس تهیه شده است ؛ از جمله که شما میشناسید مانند چای سیاه یا چای سبز … اما دمنوش یا چای گیاهی از گل و برگ و پوست درخت(مثل دارچین)…. گیاهان بخصوصی تهیه میشود.

دمنوش چیست -سایت خبری ازدیدما

تفاوت دمنوش با جوشانده

در طرز تهیه دمنوش ها  ،گیاه کمی کوبیده میشود و سپس در آب جوشیده شده ، و به مدتت چند دقیقه روی بخار ملایم قرار میگیرد ؛ و و در آخر صاف میکنند. به مانند : نوشیدنی حاصل از گل گاو زبان ،گل ختمی ..نوعی دمنوش گیاهی میباشند.در مقابل آن اگر گیاه را با آب سرد یا گرم بجوشانند، یک نوع جوشانده ای بدست می آید که دارای خاصیت و اثری قوی تر از دمنوش میباشد؛ زیرا که حین جوشانده شدن مواد بیشتری از گیاه خارج میشود. ضمن توجه اینکه بسیاری از گیاهان باید حتما بصورت دم کرده مصرف شوند و اگر براثر ناآگاهی یاغفلت جوشانده شوند ،خاصیت آن ها تغییر کرده یا موادی از گیاه آزاد شده که دارای عوارض ناگوار است.

رنگ دمنوش ها

دمنوش چیست -سایت خبری ازدیدما

دمنوش ویا هرگیاه و میوه دیگری رنگ مخصوص به خود را دارد . باید توجه کنید که در برخی موارد کشیدن خط تفکیکی بینی رنگ های از جکله زرد و یا نارنجی  و حتی قهوه ای کم رنگ مشکل است. اما با گذشت زمان رنگ چای تغییر کرده و پرنگ تر هم خواهد شد ؛ رنگ دمنوش ها را میشود به رنگاهایی از جمله : (قرمز ،زرد ،نارنجی ،قهوه ای ،آبی ) تفکیک کرد.

دمنوش های محبوب

دمنوش چیست -سایت خبری ازدیدما

جالب است بدانید که در آمریکا مصرف گیاهان دارویی در دهه ی اخیر افزایش چشمگیری داشته ،و بدین صورت که محبوبترین دمنوش ها  در آمریکا  شامل: زنجبیل ،سرخار گل ،شیرین بیان ،شنبلیله ،سنای اسکندریه ..هستند.و اما براساس تحقیقی که  از طرف دانشگاه  علوم پزشکی تهران انجام شده در مورد شایع ترین  گیاهان دارویی که خریداری شده است از عطاری ها که بصورت دمنوش بکار میرود عبارتند از :بنفشه ،کاسنی ،شاه ترهف آویشن ،گل ختمی ،دارچین و زنجبیل ..بوده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شش =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن