نحوه مصرف گیاهان دارویی

قواعد مصرف گیاهان دارویی

تاریخچه ی مصرف دمنوش ها  و گیاهان دارویی را نمیشود از یکدیگر جدا کرد.باید بدانید که مصرف بیش از حد مجاز گیاهان دارویی  بدون عوارض نیست و این تصور غلط که آن ها بی ضرر هستند غلط است هرچند که منشاء تمام آن ها طبیعی است و در مقایسه ی دارو های شیمایی عوارض کمتری دارد. اما خب مصرف بی رویه  یا غیر علمی برخی از گیاهان دارویی میتواند منجربه یکسری عوارض ناخواسته بشود و یا حتی مسمومیت هم به همراه داشته باشد.به همین دلیل مصرف دمنوش ها باید مثل داروهای شیمیایی  همراه با آگاهی از سازوکار آن ها و طریقه ی مصرفشان همراه باشد؛همچنین در رابطه با کودکان و سالمندان و زنان باردار احتیاط شود.برای مثال مصرف گل گاو زبان برای افرادی که فشار خون بالا دارند خطرناک است.از این جهت در کشورهای توسعه یافته تولید و توزیع گیاهان دارویی زیر نظر است و نظارت میشود. از این رو نکات و شروظی در این زمینه اشاره شده است :

گیاهان دارویی -سایت خبری ازدیدما

  • ممکن است بسیاری از گیاهان دارویی  به سموم کشاورزی یا میکروب و مواد ضدعفونی ککنده یا حتی فلزهای سمی  مثل سرب یا جیوه آلوده باشند؛پس بهتر است که درجای خشک و دمای هوای سرد قرار بگیرند ، همچنین ظروف پلاستیکی رای نگهداری این گیاهان مناسب نیست و از گیاهان مونده هم نباید استفاده شود.
  • بهترین کار این است که افراد هرگز خودشان این گیاهان را جمع آوری نکنند مگراینکه با گیاهان سمی یا غیر سمی آشنایی داشته باشند.
  • ازگیاهان دارویی به مدت طولانی نباید استفاده کرد.
  • قبل از مصرف هرگونه گیاه دارویی  باید از دستور مصرف آن،عوارض، مقدار مصرف آگاهی داشته باشند .
  • میدانید که مصرف همزمان داروهای شیمیایی با گیاهی ممکن است باعث بروز تداخل دارویی بشود ؛بنابراین باید زیرنظر پزشک مصرف گردد.
  • گیاهات دارویی باید حتما از منابع معتبر مطمئن و مراکزی که دارای مجوز هستند و اطلاعات کافی دارند تهیه شود.
  • برای بسته بندی دمنوش ها باید حداقل اطلاعاتی از قبیل : کشور و محل کشت یا برداشت ،نام علمی گیاه ،ذکر قسمت مورد استفاده ، تاریخ تولید ،تاریخ انقضا درج شود.

گیاهان دارویی - سایت خبری ازدیدما

عوارض مصرف بی رویه گیاهان دارویی

هرچند که مصرف گیاهان دارویی به نظر پزشکان یکسری عوارضی نهفته دارد که برای  عموم مردم مشخص نیست و به این علت است که مصرف کنندگان  فکرمیکنند با مصرف این دارو ها سریع تر بهبود می یابند. در همین حین برخی از بیمارها هم نیز با مصرف گیاهان دارویی در دوران بیماری خود ، روند بهبود را به تعویق می اندازند .بدانید که بعضی از ین گیاهان دارویی  سمی و قوی هستند  و حتی می توانند باعث از کار افتادن کبد و حتی به خطر افتان جان مصرف کننده بشوند.برای مثال تداخل دارویی ممکن است باعث افزایش خون ریزی بشود. داروهای ضد انعقاد از جمله : آسپیرین یا وارفارین از شکل گیری لخته خون در عروق جلوگیری میکنند و باعث کاهش بیماری قلبی و همچنی سکته در بزرگسالان میشود؛ اما زمانی که همین دارو ها با گیاهان دارویی ترکیب بشود باعث تداخل دارویی شده و میتوانند خاصیت ضد انعقادی را تشدید کنندو باعث افزایش خونریزی بشوند. از جمله دمنوش هایی که با این دارو ها  تداخل دارویی دارد شامل :آلوئه ورا ، گل مینا ، مریم گلی ، زنجبیل ، سیر …. در این صورت هنگام استفاده از یک گیاه دارویی حتما از عوارض آن مطلع بشوید، و در مورد تداخل دارویی آن هم اطلاعات بدست آورید . و جهت استفاده از آن ها حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 19 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن