تهیه آش ترخینه

تهیه آش ترخینه

آش ترخینه یکی از آش های سنتی و قدیمی کشور ایران می باشد. که در بعضی از شهر های ایران به صورت متفاوت درست می شود. معروف ترین شهرهایی که این آش را طبخ می کنند اراک ، ملایر ، کرمانشاه ، همدان و بروجرد هستند.

خیلی از مردم ایران آش ترخینه را معروف به شهر اراک می دانند. چرا که آش ترخینه دوغ در اراک از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مثلا در مناسبت های مهمی مثل روز اول عید نوروز و سیزده بدر در شهر اراک برای ناهار آش ترخینه دوغ درست می کنند.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر آش ترخینه دوغ تهیه کنید.

خب اگر شما می خواهید مقدار بیشتر یا کمتری از این آش را تهیه کنید کافی است ، که مقدار مواد خود را کاهش یا افزایش دهید و حالا برای طرز تهیه آش ترخینه ی دوغ مارا همراهی کنید .

تهیه آش ترخینه-سایت خبری ازدیدما

مواد لازم برای تهیه ی اش تریخینه

بلغور گندم  به اندازه ی ۵۰۰ گرم

نمک  به مقدار ۱ قاشق چایخوری

ماست ترش به اندازه  ۱٫۵ کیلوگرم

زردچوبه  هم به اندازه ۱ قاشق چایخوری

زعفران  به مقدار ½ قاشق چایخوری

پونه خشک  به مقدار ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه هم به اندازه  ½ قاشق چایخوری

اول از همه بلغور گندم خود را در قابلمه می ریزیم و سپس بروی آن، آب می گیریم  و به مدت حداقل 4 تا 6 ساعت  کنار می گذاریم تا خوب خیس بخورد . بهتر است که شب آن را آماده کنید و اجازه دهید تا صبح خیس بخورد ؛ سپس بلغور خود را آبکشی کنید و از یک آبکش استفاده کنید تا اب های اضافی خارج بشود.   سپس از ماست ترش خود استفاده کنید آن را خوب هم بزنید تا یکدست  بشود و در قابلمه خود ماست را بریزید و سپس بلغور ها را به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و هرچند وقت یکبار ماست و بلغور خود را هم بزنید تا ته نگیرد!

تهیه آش ترخینه-سایت خبری ازدیدما

به مدت حداقل 1 ساعت بلغور شما نیاز دارد که خوب بپزد ، و دقت کنید زمانی که مشاهده کردید مواد منسجم شده بدانید که نزدیک به پایان پخت بلغور شماست سپس زعفران،نمک و فلفل ، زردچوبه و پونه خشک را به مواد خود اضافه کنید و خوب هم بزنید  تا ادویه ها یکدست با مواد شده .

زمانی که  مواد آش ترخینه شما به صورت خمیر درآمد حرارت را خاموش کنید  ویکمی صبر کنید  تا ترخینه ی شما خنک شود و آن  زمان است که به اندازه ی کف دست خود یا یک پرتغال متوسط از  مایه ی ترخینه برداشته و با کمک دو کف دست خود  آن را گرد کنید  و در آخرین مرحله  روی آن را فشار دهید  تا مقداری تخت شود ، تمامی مواد را به این صورت آماده کنید و در یک ظرف تخت یا یک سینی بگذارید تا ترخینه های شما خشک شود  و آماده برای مصرف شوند .

آش ترخینه در مراسم های شما می تواند پیش غذای مناسبی باشد .
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یک =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن