طرز تهیه ته چین

ته چین یکی از غذاهای محبوب و اصیل ایرانی میباشد که از ترکیب مرغ،برنج، ماست، تخم مرغ و زعفران تشکیل می‌شود. ته چین به طور عادی به همراه مرغ یا گوشت آماده می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا نکات مهم و فوت و فن پخت ته چین با مرغ را به شما آموزش دهیم و امیدوارم که لذت ببرید و دوست داشته باشید. ته چین به صورت کلی یکی از انواع غذاهایی میباشد که می‌توانید آن را به شکل قالبی(در قالب کیک) ، شیک و مجلسی سرو کنید . در ادامه برای شما طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی را آموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه :

طرز تهیه ته چین -سایت خبری ازدیدما

  • سینه مرغ: 1 عدد
  • برنج: 3 پیمانه
  • ماست چکیده: 1 پیمانه
  • کره: 50 گرم
  • زرده تخم مرغ: 2 عدد
  • پیاز: 1 عدد متوسط
  • گلاب: 1 فنجان
  • زرشک: 100 گرم
  • پودر قند: 1 قاشق چای خوری
  • روغن مایع: به اندازه لازم
  • زعفران : 1 قاشق غذا خوری (آب کرده)
  • دارچین: 1 قاشق چای خوری
  • خلال پسته: به میزان دلخواه
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

مراحل تهیه ته چین

طرز تهیه ته چین -سایت خبری ازدیدما

گام اول:

ابتدا باید سینه مرغ را آماده کنید، به این صورت که سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خرد شده وزرد چوبه در داخل یک قابلمه ریخته، سپس قابلمه را به روی گاز با حرارت ملایم قرار بدهید. پس از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از اجاق گاز بردارید و بگذارید که کمی خنک شود، پس از آن سینه مرغ را به طور کامل ریش ریش کنید و در یک ظرف ریخته و کنار بگذارید.

گام دوم:

برنج را پاک کرده و چند بار هم بهتر است که با آب بشورید. پس از آن یک قابلمه مناسب را انتخاب بکنید و  چند پیمانه آب، نمک و مقداری روغن را به همراه برنج درون قابلمه خود بریزید و به روی گاز با حرارت ملایم بگذارید(ترجیحا از شعله زیاد استفاده نکنید). قابل توجه است که پس از گذشت زمانی برنج را تست کنید و زمانی که برنج به اندازه کافی نرم شد (به صورتی که دور برنج پخته باشد و مغز آن کمی سفت ) در آن هنگام برنج آماده‌ی آبکشی میباشد. باید برنج را با آب ولرم نه سرد نه گرم آب کشی بکنید و بعد آن را کنار بگذارید.

گام سوم:

یک ماهیتابه مناسب را انتخاب بکنید و مایع روغن درون آن بریزد و به روی گاز با حرارت ملایم قرار بدهید. پس از آن که روغن داغ شد، حالا سینه مرغ را که از قبل ریش ریش کردیم به آن اضافه میکنیم و سپس تفت میدهیم. پس از آن مقداری دارچین، نمک و فلفل سیاه را به مرغ اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم و دوباره مرغ را تفت میدهیم تا خوب هم بخورد. پس از تمام شدن تفت دادن مرغ آن را کنار میگذاریم، اکنون دوباره روغن به ماهی تابه اضافه میکنیم  و حالا زرشک را به همراه پودر قند(مقدار لازم) به مدت چند دقیقه در دمای پایین تفت میدهیم با حرارت ملایم حواستان باشد که زرشک ها نسوزد.

گام چهارم:

ترجیحا یک کاسه گود و بزرگ را انتخاب بکنید و پس از آن زرده تخم مرغ را به همراه گلاب و زعفران آب کنید و درون آن بریزید و آن قدر هم بزنید تا که بوی خامی تخم مرغ از بین برود. پس از آن در گام بعدی ماست را به ترکیب اضافه کنید و دوباره  آن را به خوبی هم بزنید. سپس برنج آبکش شده را به ترکیب اضافه کنید و باز هم به خوبی مواد را با هم ترکیب کنید تا یکدست بشوند. برای پختن ته چین خیلی بهتر میباشد که از یک ظرف شیشه‌ای نسوز یا اصطلاحاً پیرکس استفاده کنید. (هرچند که از قابلمه نچسب هم نیز می‌توانید استفاده کنید).

گام پنجم:

باید که داخل ظرف پیرکس را، چرب کنید (میتوانید از یک قلمو آغشته به روغن استفاده کنید). نصف مواد در کف ظرف بریزید و آن را خوب فشار دهید تا به طور کامل فشرده بشوند. پس از آن مرغ تفت داده شده را به همراه زرشک تفت داده شده را به آن اضافه کنیم و دوباره به خوبی آن ها را به کف ظرف فشار میدهیم. پس از آن مقدار باقی مانده برنج را دوباره در ظرف بریزید و خوب آن را فشار میدهیم. در آخر کره را به تیکه تیکه کرده و به قسمت های کوچک تقسیم میکنیم و به روی سطح برنج میریزیم. می‌توانید از روغن کرمانشاهی هم نیز برای این کار استفاده کنید تا طعمی متفاوت بدهد.

به روی ظرف پیرکس که حاوی ته چین میباشد یک فویل نازک بکشید و ظرف پیرکس را در فر قرار بدهید. مدت زمانی که ته چین باید پخته شود کاملا  دمای 180 درجه سانتیگراد فر  است، که به مدت یک ساعت است.

پس از آن که ته چین مرغ شما آماده شد. می‌توانید آن را داخل ظرف مورد نظر برگردانید و با خلال پسته و زرشک به مقدار دلخواه تزیین کنید.

اگر که مجبور هستید از قابلمه به جای فر استفاده کنید، بهتر میباشد که از یک قابلمه با ارتفاع کمتر یا یک ماهیتابه استفاده کنید تا ته چین شما برشته تر بشود. و اینکه ترجیحا از قابلمه یا ماهیتابه تفلون استفاده کنید که نسوز میباشد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هفده =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن