اعتیاد به اینترنت و درمان آن

در دنیای امروز اعتیاد به اینترنت یکی از مسائل مهمی است که بیشتر افراد جامعه‌ دچار آن میباشند. ولی ممکن است علائم و مشکلاتی که این اعتیاد دارد را نمیدانند.

چگونه بفهمیم به اینترنت اعتیاد داریم؟

به آسانی میتوانید متوجه مشکل خود بشوید، به این صورت که: بیشتر از گذشته وقت خود را صرف سرچ کردن در اینترنت به وسیله گوشی ، تبلت و رایانه خود میکنید . صورت کلی انسان موجودی اجتماعی هست، و شکی نداریم که به فناوری نیاز داریم ولی آیا این امر باعث بروز اعتیاد در ما به اینترنت میشود؟ به همان صورتی که برخی از افراد به انواع متفاوت مواد مخدر اعتیاد پیدا میکنند؟ !

اعتیاد به اینترنت چیست؟

وابستگان به اینترنت یا بهتر است بگوییم معتادان، کسانی میباشند، که از اینترنت بیشتر از تامین نیازهای روزانه خود استفاده میکنند. این اشخاص در صورت عدم دسترسی به مدت طولانی به اینترنت امکان دارد که دچار بعضی از احساسات منفی مثل عصبانیت، کلافگی.. بشوند و این باعث آسیب رسیدن به زندگی اجتماعی و فردی این افراد میشود.

عوامل ایجاد کننده و علل اعتیاد به اینترنت:

اعتیاد به اینترنت و درمان - سایت خبری ازدیدما

در این قسمت از روانشناسی ازدیدما علت هایی که باعث اعتیاد فرد به اینترنت میشود را توضیح داده ایم:

خجالتی بودن

ارتباط داشتن با اشخاص دیگر بوسیله برنامه های اجتماعی، به اشخاص قابلیت ناشناس ماندن می ‎دهد. این مورد از علت های استفاده افراد خجالتی از اینترنت و شبکه های اجتماعی میباشد. زیرا میتوانند راحت تر صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند در نتیجه مصرف بیشتری از اینترنت میکنند.

گرایش شخصیتی به اعتیاد

برخی افراد، آسان تر از دیگران به اکثر چیزها اعتیاد پیدا می‎ کنند. این مورد از افراد به چیزهای متنوعی در زندگی فردی اعتیاد دارند، که اینترنت هم یک مورد از آن ها است .

رهایی یافتن

مصرف مواد مخدر به بعضی افراد برای آرام کردن، تسکین درد ها و فشار های زندگی به صورت موقتی کمک میکند. اعتیاد به اینترنت هم در بعضی از افراد باعث فراموش کردن مشکلات زندگی و آشفتگی های فردی و اجتماعی می شود .

ارضا حس هیجان

لایک شدن یا بهتر است بگوییم تایید شدن عکس های آپلود شده و یا کسب در آمد بوسیله بعضی از بازی های آنلاین، باعث احساس هیجان و سرزندگی در بعضی از افراد می‎شود که دچار کمبود این احساسات هستند. و به آن ها انگیزه میدهد برای امیدوار شدن به زندگی.

پاسخ های بیوشمیایی

دیدن فیلم ها و عکس ها در شبکه های اجتماعی و یا انجام بازی های آنلاین، موجب ترشح هورمون اندورفین و دوپامین در مغز میشود.( هورمونی که باعث ایجاد حس خوب در فرد میشود ). که در نتیجه این هورمون و احساس خوب در فرد موجب بیشتر شدن اعتیاد او به اینترنت میشود.

انواع مختلف اعتیاد به اینترنت:

اعتیاد به اینترنت و درمان - سایت خبری ازدیدما

اعتیاد به دیدن فیلم های مستهجن

اعتیاد به خریدهای آنلاین و یا تجارت های غیر قانونی

اعتیاد به بازی های آنلاین که برای سلامتی جسمی و روحی اصلا خوب نمی‌باشند

اعتیاد به جستجوی اطلاعات مختلف

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

تاثیر اعتیاد به اینترنت:

اعتیاد به اینترنت و درمان - سایت خبری ازدیدما

تاثیر بر روی روابط اجتماعی

افراد وابسته به اینترنت به طور‌کلی وقت بسیار زیادی را صرف آنلاین بودن در شبکه های اجتماعی میکنند و این مسئله موجب تاثیر پذیری روابط اجتماعی این اشخاص می‌شود.

تضعیف عملکرد علمی و یا شغلی فرد

افراد معتاد به اینترنت، در محیط های درسی و یا شغلی خود نمیتوانند گوشی هوشمند خود را کنار بگذارند. و بیشتر در اینترنت مشغول میباشند. و این باعث میشود که عملکرد شغلی و درسی آن ها تضعیف شود .

مخفی کردن اعتیاد به اینترنت

افراد وابسته و در واقع معتادان اینترنت از وضعیت خود احساس خجالت میکنند. و کلا درحال انکار کردن اعتیاد خود به اینترنت میباشند .

تمایل شدید به دسترسی به اینترنت

این مدل از اشخاص از زندگی اجتماعی خود فراری میباشند و به طور کلی به دنبال فرصتی برای دسترسی به اینترنت و فعالیت های مجازی خود میباشند.

راه کار های مناسب برای ترک اعتیاد به اینترنت:

اعتیاد به اینترنت و درمان - سایت خبری ازدیدما

ایجاد تعادل در استفاده از اینترنت

برای آنلاین بودن خود در اینترنت، شبکه های اجتماعی و فعالیت های مجازی، مدت زمانی محدود و منطقی در نظر بگیرید و سعی کنید مصمم باشید و در زمان عدم دسترسی به اینترنت به فعالیت دیگری بپردازید.

درمان های روانشناختی

در این راه مشاور به فرد در تغییر تفکر و رفتار خود در اعتیاد به اینترنت و درمان آن کمک میکند. چون این اعتیاد باعث افسردگی و اضطراب میشود.

ورزش کردن

در قسمت های دیگر ازدیدما هم اشاره داشتیم که ورزش منظم علاوه بر سلامت جسمانی باعث تقویت روحیه و خلق و خوی فرد میشود. که ورزش های هوازی یکی از آن ها میباشد.

افزایش ارتباط با خانواده و دوستان

ارتباط بصری یا همان چهره به چهره با نزدیکان خود یکی از فوق العاده ترین راه حل ها برای درمان و ترک اعتیاد به اینترنت میباشد. به این دلیل که به گفته کارشناسان یکی از دلیل های کلی اعتیاد به اینترنت ناشی از کمبود ارتباطات سالم و مفید در زندگی میباشد. در نتیجه برای موفقیت در این راه تاجای ممکن با افراد خانواده و دوستان خود ارتباط موثر برقرار کنید.

سرگرمی خارج از فضای مجازی

شرکت کردن در یک رشته ورزشی یا هنری یا شرکت در کلاس های مربوط به شغل و روحیه خود، روش موثری میباشد. زیرا علاوه بر مشغول کردن مفید وقت شما، برای سلامت و پیشرفت زندگی هم بسیار عالی است.

علت استفاده از اینترنت را برای خود تان شرح دهید و در صورت غیر مهم بودن علت ها از استفاده از اینترنت پرهیز کنید . برای درمان استرس و اضطراب خود به دنبال روش های دیگری مثل مراجعه به یک روانشناس باشید. اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال قابل کنترل میباشد و گذراندن وقت بیش از اندازه برای انجام فعالیت های مجازی موضوعی شایع و مشکل ساز میباشد .
سعی کنید بیشتر به فعالیت هایی که کمتر به گوشی مربوط میشود مشغول شوید.


برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن