بیماری های کلیوی

نحوه کار کلیه:

میدانید که خون از طریق یک سرخرگ از قلب به کلیه ها جریان دارد و با گذشتن از میلیون ها صافی کوچک تمیز میشود. مواد دفعی هم از طریق میزنای (حالب) عبور میکند و به شکل ادرار در مثانه جمع میشود. خون تصفیه شده و از طریق سیاهرگ ها به جریان خون برمیگردد.

کلیه، وظایفی پیچیده و حیاتی دارند:

بیماری های کلیوی -سایت خبری ازدیدما
مثانه

شما میدانید که هر فرد در بدنش دو کلیه به اندازه مشت فرد بزگسال دارد که در دو طرف ستون مهره ها و در قسمت زیرین قفسه سینه در پشت قرار دارد. هرچند که  کلیه ها کوچک اندازه هستند اما وظایفی پیچیده و حیاتی دارند و کل بدن را متعادل نگه میدارند؛ مثلا به دفع مواد زاید مایعاتی اضافی کمک میکنند.

نشانه های هشداردهنده بیماری های کلیوی:

بیماری های کلیوی -سایت خبری ازدیدما

از جمله نشانه های مهم بیماری های کلیوی که به طور معمول شایع میباشد عبارت است از :

فشار خون بالا، پیدایش پروتئین و خون  در ادرار، تکرار ادرار به خصوص در شب، مشکل در ادرار کردن یا ادرار دردآور، تورم چشم ها، تورم دست ها و پاها به ویژه در کودکان، همگی نشانه های هشداردهنده بیماری های کلیوی و دستگاه ادراری میباشند.

تاثیر برخی بیماری ها بر عملکرد کلیه ها:

بیماری های کلیوی -سایت خبری ازدیدما

وقوع بعضی از بیماری ها امکان دارد که بر کار کلیه تاثیر بگذارد. میتوان این بیماری ها را نام برد: عفونت ها، سنگ های کلیوی و بیماری های ارثی نام برد. استفاده بیش از حد و افراطی از مسکن ها، آرامبخش ها و یا مصرف کردن مواد مخدر به کلیه ها آسیب میزند. البته بعضی از این بیماری ها درمان پذیر هستند و در برخی موارد، درمان میتواند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد و طول عمر را هم افزایش بدهد. یکی دیگر از بیماری هایی که باعث نارسایی کلیه میشود، بزرگی پروستات است. این عارضه میتواند از دفع ادرار جلوگیری کند؛ و اگر فرد متوجه این بیماری بشود، میتواند از ایجاد این نارسایی جلوگیری و پیشگیری کند.

بیماری های کلیوی اغلب بدون هیچ علامت مشخص:

بیماری های کلیوی -سایت خبری ازدیدما

بیماری های کلیوی به طور معمول هیچ علامت مشخصی یا نشانه خاصی ندارند و این عضو حیاتی بدن را درگیر میکنند؛ و تا مراحل پیشرفت هیچ تظاهر بیرونی از خود نشان نمیدهند. هرچند که در مراحل ابتدایی بیماری کلیه، پروتئین در ادرار ممکن است ظاهر شود که با تشخیص زودرس در این محله میتوان از شدت یافتن بیماری جلوگیری کرد. در مرحله بعد هم، کلیه ها توان دفع زاید مانند کراتینین و اوره را از دست میدهند. هرچند که اگر کلیه های ما کاملا از کار بیفتد، تنها راهی که باقی می ماند، تصفیه مصنوعی خون است که با دستگاه های دیالیز خواهد بود.

نشانه های بیماری های کلیوی :

بیماری های کلیوی -سایت خبری ازدیدما

از دیگر نشانه های بیماری های کلیوی، خشکی و خارش در قسمتی از سطح پوست، تیره شدن رنگ پوست و ناخن و همچنین، کم خونی که با رنگ پریدگی در بعضی از افراد بروز میکند، را میتوان نام برد. و همچنین و مرحله نهایی بیماری کلیه زمانی رخ میدهد که حدود 90 درصد عملکرد کلیه ها از بین برود. افراد مبتلا به نارسایی کلیه ممکن است که دچار تهوع، استفراغ، ضعف، خستگی، گیجی، مشکل در تمرکز و از دست دادن اشتها بشوند. علت این بیماری ناشناخنه میباشد، اما در برخی موارد ممکن است که ارثی باشد یا حتی بر اثر عفونت به وجود آمده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 1 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن