درباره جراحی پلک

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک پس از جراحی بینی یکی از پر طرفدار ترین و رایج ترین عمل های زیبایی در ایران  میباشد؛ با عمل جراحی پلک طی زمان یک تا سه ساعت میشود چشم های خسته، پلک های پف کرده و یا افتاده را به چشمانی جذاب، و جوان تبدیل کرد. به علاوه این، بلفاروپلاستی خاصیت درمانی هم دارد و میتواند میدان دید فرد را با رفع افتادگی های شدید پلک بهبود ببخشد. برخی ها هم با هدف گربه ای شدن یا مصری شدن فرم چشم هایشان زیر تیغ جراحی میروند، غافل از این که جراحی  پلک در مواردی که غیر ضروری میباشد، امکان دارد با عوارضی همچون باز ماندن پلک موقع خواب و آبریزش دائمی از چشم همراه باشد( هرچند که اگر توسط دکتر متخصص و ماهر انجام بشود پدیدار شدن این عوارض بسیار کم است). این جراحی از طریق روش های متفاوتی انجام میگیرد که یکی از معروف ترین آنها جراحی پلک با لیزر میباشد.اگر که شما هم از فرم پلک هایتان ناراضی هستید و به جراحی فکر می کنید با انواع جراحی پلک، مزایا و معایب آنها آشنا بشوید.

انواع جراحی زیبایی پلک

جراحی پلک -سایت خبری ازدیدما

جراحی زیبایی پلک در بسیاری از موارد در جهت پف بالای چشم مورد استفاده قرار میگیرد. و  امکان دارد که برای دو پلک بالا، یا دو پلک پایین یا در یک جراحی برای هر چهار پلک انجام بشود. این جراحی به اصطلاح بلفاروپلاستی پلک تحتانی، بلفاروپلاستی پلک فوقانی و بلفاروپلاستی توام فوقانی و تحتانی شناخته میشود. و هر کدام از آن ها تکنیک های متفاوت و متعدد و پیچیده خاص خود را دارند. بدر نتیجه نوع تکنیک نیز میتواند مبنایی برای تقسیم  انواع جراحی های پلک باشد. 

جراحی پلک، سن و سال ندارد

جراحی پلک -سایت خبری ازدیدما

سن مناسب برای انجام جراحی پلک بسته به نوع جراحی میباشد. در دسته اول عمل جراحی در سنین جوانی، در دسته دوم در سنین میانسالی و دسته سوم  هم در سنین سالخوردگی به طور معمول انجام میشود، در نتیجه با توجه به نوع مشکل این جراحی حتی از زیر ۲۰سالگی تا بالای ۸۰ سال هم قابل انجام میباشد. به صورت کلی در مشکلات مادرزادی، جراحی در سنین پایین تر و در مشکلات ناشی از پیری پوست، جراحی در سنین بالاتر صورت میگیرد.

شش ماه قبل از عمل سیگار را ترک کنید

جراحی پلک -سایت خبری ازدیدما

پیش از عمل جراحی باید از مصرف آسپرین و داروهای مشابه آن مثل ایبوپروفن به مدت ۱۰ روز پرهیز کنید. چرا که این داروها با ایجاد اختلال در انعقاد خون باعث خونریزی زیر پوست پلک و کبودی زیاد بعد از عمل جراحی میشوند. و همچنین نکته مهم که در صورتی که فرد سیگاری باشد ترجیحا بهتر میباشد؛ حداقل ۶ ماه پیش از جراحی، سیگار را ترک کند.قابل ملاحظه است که قبل از جراحی لازم میباشد فرد از سابقه بیمار در زمینه آلرژی های فصلی، یا خشکی چشم و اختلالات تیروئید مطلع بشود تا احتیاط لازم هنگام جراحی به عمل بیاید.

بیهوشی یا بی حسی موضعی

جراحی پلک -سایت خبری ازدیدما

جراحی پلک به دو صورت انجام میشود: با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی. در واقع  نوع بیهوشی بسته به شرایط فرد و نوع عمل دارد. و اما افرادی که میخواهند جراحی روی هر چهار پلک  صورت بگیرد یا همراه با انجام جراحی های دیگر، ترجیحا بهتر است تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرند؛ زیرا در این حالت برای بیمار راحت تر میباشد. و در تمام زمان عمل هیچ دردی را حس نخواهد کرد. مدت زمان عمل نیز بر پایه نوع و گستردگی جراحی از یک تا سه ساعت متغیر میباشد.

جراحی چگونه انجام می شود

جراحی پلک -سایت خبری ازدیدما

در جراحی پلک بالا قسمت برش در چین طبیعی پلک بالا داده میشود؛ تا که قابل تشخیص نباشد. پس از آن قسمتی از پوست پلک برداشته میشود. و سپس بافت های زیر پوست و در صورت لزوم بافت های چربی با احتیاط و ظرافت باید خارج شوند. جراحی پلک پایین در این عمل امکان دارد که با برش یا بدون برش پوست انجام بشود. در صورت انجام برش، خط برش درست زیر مژه ها خواهد بود. در روش بدون برش پوست نیز برش کوچکی در سطح داخلی پلک داده می شود و از این طریق چربی های بیرون زده پلک پایین خارج میشوند.

قابل گفتن است که انتخاب نوع جراحی توسط جراح و بر پایه شرایط بیمار و نوع اشکال پلک انجام میشود. به صورت کلی در روش های جدید، تمایل بیشتر بر این اساس است که جراحی پلک پایین بدون برش پوست انجام بشود؛ و همچنین در تکنیک های جدید هم به جای برداشتن چربی، از جابه جا کردن چربی و قرار دادن آن معمولا در نقاطی که کمبود چربی دارند. مثل گودی زیر چشم ها استفاده میشود. به این صورت حداقل برداشتن و خارج کردن بافت انجام میپذیرد. 

دوران نقاهت چقدر است

جراحی پلک -سایت خبری ازدیدما

بخیه ها در جراحی پلک به طور معمول با نخ های قابل جذب بوده و در نتیجه نیاز به کشیدن هم ندارند. بستری بیمار هم امکان دارد که از نصف روز تا حداکثر یک شب متفاوت باشد. به علاوه این بلافاصله پس از جراحی، بیمار قادر به باز کردن چشم هایش خواهد بود؛ و تنها امکان دارد که تا چند روز ورم و کبودی دور چشم داشته باشد، در نتیجه ترجیحا بهتر است که 3 روزی را بیمار در منزل استراحت کند. استفاده از کمپرس یخ نیز باید بلافاصله پس از عمل شروع بشود و حداقل تا 1 روز بعد هم ادامه داشته باشد. آب زدن به چشم ها حداقل بعد از 48 ساعت مشکلی ندارد، همچنین در چند روز اول هنگام خوابیدن سر تخت باید با زاویه ۳۰ درجه بالاتر باشد. این عمل به طور معمول درد ندارد و اگر هم داشته باشد ظرف ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول برطرف میشود. مقدار تورم در عمل های متفاوت، مختلف میباشد ورم های شدید و کبودی ها به طور معمول طی 2 /3 هفته اول رفع میشوند. و همچنین ورم های متوسط هم نیز بعد از حدود 3 ماه در قسمت پلک و صورت اصلاح میشوند.  و در آخر هم نتیجه نهایی عمل جراحی پلک هم به طور کلی پس از 6 / 10 ماه در نظر گرفته میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن