ویتامین های مهم

جهت ایمن بودن سیستم بدن خود و تقویت آن ، مستلزم آن است که شما با ویتامین ها ، ارزش غذایی و تامین منابع غذایی آن ها آشنایی داشته باشید. در این مقاله قصد دارید برای شما از ویتامین ها بگوییم با ما همراه باشید.

ویتامین های مهم -سایت خبری ازدیدما

ویتامین A

یکی از ویتامین هایی که محلول در چربی میباشد؛ ویتامین A است. این ویتامین  در بیشتر نقاط بدن نقشی حیاتی دارد.ویتامین A در رشد،حفظ بافت های مخاطی بدن مثل لایه های مخاطی اندام های گوارشی و کیفیت بینایی و البته در دستگاه ایمنی بدن و تولید مثل هم نقش بسیار موثری دارد. پس میتواند جزو ویتامین هایی باشد که در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کننده است.

ویتامین های مهم -سایت خبری ازدیدما

منابع غذایی ویتامین A

میزان مورد نیاز بدن برای تامین ویتامین A بصورت روزانه بین 800 تا1000 میلی گرم میباشد؛که برای تامین این میزان شما میتوانید به مقدار یک لیوان لبنیات شامل شیر یا ماست ،تخم مرغ ،جگر ، گوشت گاو و یا گوسفندی کم چرب در حدود 100 گرم در روز و مصرف سبزی های تازه در سالاد یا سوپ استفاده کنیدهمچنین منابع گیاهی ویتامین A شامل : کدو ،سیب زمینی ،هویج فاسفناج ،کلم بروکلی ،طالبی ،انبه ،فلفل قرمز ،حبوبات ،غلات..هستند و میتوانند میزان مورد نیاز ویتامین بدن را تامین کنند.

ویتامین D

شما میوانید ویتامین D را از 3 طریق به بدن برسانید.

  1. از طریق تابش اشعه نور خورشید به پوست
  2. از طریق مصرف کردن مواد غذایی حاوی ویتامین D
  3. از طریق مصرف مکمل های غذایی زیر نظر پزشک

ویتامین های مهم -سایت خبری ازدیدما

منابع غذایی ویتامین D

این ویتامین بیشتر از راه موادغذایی حیوانی نیز تامین میشود؛ البته در گیاهان هم پیش ساز های تولید ویتامین D نیز موجود است. که شامل : شیر غنی شده ، مکمل ها ،ماهی تن ،جگر گاو ،تخم مرغ ، روغن کبد ماهی ،آب پرتقال غنی شده ، غلات غنی شده ، و البته بعضی قارچ ها( پرورش یافته در تماس با نور خورشیدی،اشعه فرابنفش بودند) البته متوان ماهی های چرب هم اضافه کرد. که کمبود این ویتامین میتواند موجب بروز یکسری دردهای شدید استخوانی بشود.

ویتامین E

ویتامین های مهم -سایت خبری ازدیدما

شما ویتامین E را فقط میتوانید از منابع گیاهی آن تهیه کنید؛ که در برگ ها و دانه ها و به خصوص در روغن های گیاهی موجود استو البته میزان مورد نیاز روزانه ی بدن به آن حدود 7 تا 9 میلی گرم میباشد. که با مصرف آجیل ها ،روغن سبوس گندم ،آفتابگردان ،بادام ،ذرت و زیتون  شما میتوانید مقادیر زیادی از آن را دریافت کنید.

ویتامین K

ویتامین های مهم -سایت خبری ازدیدما

کلم ،اسفناج ،گل کلم ،جعفری ،گوجه فرنگی ،کاهو ، کرفس ،شاهی ،لوبیا سبز ،شلغم و نخود سبز پخته … همه ی اینها از منابع تامین ویتامین K هستند. البته لازم به ذکر است که این ویتامین در شیر،گوشت ، و میوه ها هم نز مقدار کمی موجود است ؛ و حتی توسط باکتری های روده هم ساخته میشود . و کمبود آن در انسان بسیار نادر است .

ویتامین های گروه B

ویتامین های مهم -سایت خبری ازدیدما

ویتامین های گروه B یکی از مهم ترین ویتامین ها هستند. مصرف این ویتامین ها در کاهش عصبانیت ،رفع خستگی ، درمان افسردگی ..مفید هستند و منابع تامین آن هاشامل : ماهی ،گردو ، مرغ ،جگر و محصولاتی حاوی آرد سبسوسدار،و عهمچنین گوشت گوساله  ، تخمه آفتابگردان ، تخمه کدو ، حبوبات ، جوانه گندم ،غلات ،شیر ،گوجه فرنگی ،کاهو ، هویج ،قارچ و انواع میوه ها نیز موجود است و از منابع غنی تامین ویتامین های گروه B  میباشند.

از منابع تامین ویتامین B12 در تصویر زیر موجود میباشد .

ویتامین های مهم -سایت خبری ازدیدما

از منابع تامین ویتامین B6 در تصویر زیر موجود میباشد.

ویتامین های مهم-سایت خبری ازدیدما

منابع غذایی ویتامین C

ویتامین های مهم-سات خبری ازدیدما

توت فرنگی ، گریپ فروت ، گوجه فرنگی ، کلم بروکلی ،انبه ،لیمو ،سیب زمینی ،گل کلم ،اسفناج ، هندوانه ،پرتقال و نارنگی ،کلم ، فلفل دلمه ای و بسیاری از سبزی های دیگر منابع گیاهی ویتامین C هستند و البته جگر یکی از منابع حیوانی آن میباشد. والبته کمبود ویتامین C هم با باعث اسفنجی شدن لثه ها ،شل شدن دندان ها ،خونریزی و کبودی زیر پوست ،کم خونی نیز میشود زیرا بدن ما قادر به ذخیر ویتامین C نیست برای همین لازم است که نیاز ما روزانه تامین بشود یا از طریق مکمل های غذایی.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن