طرز تهیه قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی

قلیه ماهی از جمله غذاهایی است که در فصول سرد و گرم درست می شود. این غذای جنوبی پرخاصیت هم برای مهمانی ها و هم برای غذای روزانه خانواده بسیار مناسب می باشد. ما در اینجا طرز تهیه قلیه ماهی مجلسی جنوب با تمام سبزی ها و ادویه ها را به شما می گوییم.

طرز تهیه قلیه ماهی -سایت خبری ازدیدما

مواد مورد نیاز برای 4 نفر

لازم است تا از ماهی هامون، شیر، زبیده یا سنگسر استفاده کنید.

تمره هندی یکی از مواد اصلی و خوش طمع کننده آن می باشد به مقدار 100گرم.

سبزی قلیه ماهی: 400 گرم گیشنیز و 50 گرم شنبلیله

یک عدد پیاز بزرگ

5 حبه سیر بزرگ

نمک، فلفل قرمز، پودر دانه گشنیز و ادویه مخصوص قلیه ماهی: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا 100 گرم تمرهندی را در آب گرم خیس کنید.بعد از یک ساعت با پشت قاشق هسته و پوست تمرهندی را جدا کرده و آن را صافی رد کنید. پس از صاف کردن تمرهندی در داخل آن یک قاشق غذاخوری آرد بریزید و آن را آنقدر هم بزنید تا مایه یک دستی به دست آید.بعد آن ماهی مورد نظرتان را با مقدار کمی نمک، فلفل قرمز و پودر دانه گشنیز مزه‌دار کنید. 30 دقیقه زمان دهید تا ماهی کاملا مزه دار شود.لازم است سبزی ها را به صورت ساطوری خرد کنید. سپس پیاز را خرد کرده و تفت دهد و پس از سبک شدن پیازها سبزی را به آن اضافه کنید و با هم آنها را تفت دهید. توجه داشته باشید که سبزی قلیه ماهی باید کاملا سرخ و به رنگ تیره شود. در حین سرخ شدن سبزی کمی نمک و به مقدار دلخواه فلفل قرمز و ادویه مخصوص قلیه ماهی را به سبزی در حال سرخ شدن اضافه کنید.

در مرحله بعدی سیر ها را خرد یا رنده کنید و همراه با زردچوبه تفت دهید و سپس سیر را همراه ماهی مزه دار شده به سبزی اضافه کنید. در انتها عصاره تمرهندی را نیز به مواد اضافه کنید. تا قلیه ماهی به مدت ۴۰ الی ۵۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز جا بیفتد. حین پخت قلیه ماهی به هیچ‌وجه آن را هم نزنید. اگر می‌خواهید مواد را با هم ترکیب کنید فقط کمی قابلمه را کمی تکان بدهید. به این ترتیب قلیه ماهی مجلسی شما حسابی جا می‌افتد و روغن می‌اندازد. بعد از آماده شدن قلیه ماهی مجلسی آن را با برنج سرو و همراه با ترشی نوش جان کنید.

در روش سنتی و اصیل طبخ قلیه ماهی، ماهی را سرخ نمی‌کنند و به صورت خام در خورش می‌اندازند. اگر تمایل دارید می‌توانید کمی ماهی را سرخ کنید اما مراقب باشید گوشت ماهی خشک نشود و نرم و آبدار باقی بماند.در روش سنتی و اصلی پخت قلیه ماهی مجلسی جنوبی و بوشهری و خوزستانی، سبزی قلیه را به همراه سیر و پیاز در یک هاون بزرگ حسابی می‌کوبند و له می‌کنند و سپس آن‌ها را با هم تفت می‌دهند. این یکی از چند راز خوشمزگی قلیه ماهی است.

یکی از فوت و فن قلیه ماهی خوشمزه جا انداختن و به روغن افتادن آن است. می‌توانید بعد از درست شدن قلیه ماهی و پایان زمان پخت خورش، به مدت ده دقیقه شعله گاز را بسیار ملایم کنید تا خورش‌تان حسابی روغن بیندازد.سبزی قلیه ماهی مجلسی باید آنقدر ریز شود که سبزی حالت خمیری پیدا کند. برای این‌که سبزی قلیه ماهی حسابی ریز و خرد شود می‌توانید آن را به همراه پیاز در غذاساز بریزید و با هم میکس کنید تا سبزی به ریزترین حالت ممکن خرد شود و حالت خمیری پیدا کند و پیاز هم در خورش مشخص نباشد.در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب‌گوجه فرنگی را با روغن تفت دهید و در اواسط پخت قلیه به آن اضافه کنید تا خوشرنگ شود.با توجه به سلیقه خود از هر نوع ماهی می توانید استفاده کنید فقط باید حتما ماهی گوشتی باشد.می توانید به جای ماهی از میگو استفاده کنید که به آن خورشت قلیه میگو می گویند.جنوبی ها بعد از خوردن قلیه ماهی خرما و کنجد می خورند تا سردی ماهی را از بدن بگیرند.بسیاری از جنوبی ها قلیه ماهی را با نان و بدون برنج می خورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − یک =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن