درباره سیمین بهبهانی

سیمین خلیلی معروف به سیمین بـِهْبَهانی (متولد شده ۲۸ تیر ۱۳۰۶ تهران – درگذشتهٔ ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ تهران)، نویسنده، شاعر غزل‌سرای معاصر ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران میباشد. سیمین بهبهانی در طول زندگی‌اش بیش از ۶۰۰ غزل سرود که در ۲۰ کتاب منتشر شده‌ است. شعرهای سیمین بهبهانی موضوعاتی مانند عشق به وطن، زلزله، انقلاب، جنگ، فقر، تن‌فروشی، آزادی بیان و حقوق برابر برای زنان را شامل می‌شود. او به خاطر سرودن غزل فارسی در وزن‌های بی‌سابقه به «نیمای غزل» معروف میباشد.

سیمین بهبهانی -سایت خبری ازدیدما

زندگی شخصی

سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبهانی در ۲۸ تیر ۱۳۰۶ خورشیدی برابر با ۲۰ ژوئیه ۱۹۲۷ میلادی در تهران متولد شده بود. او فرزند عباس خلیلی (شاعر و نویسنده و مدیر روزنامه اقدام) بود. حاج میرزا حسین حاج میرزاخلیل مشهور به میرزا حسین خلیلی تهرانی که از رهبران مشروطه بود، که عموی پدر وی و علامه ملاعلی رازی خلیلی تهرانی پدربزرگ او میباشد. پدرش عباس خلیلی (۱۲۷۲نجف – ۱۳۵۰ تهران) به ۲ زبان فارسی و عربی شعر میگفت و حدود ۱۱۰۰ بیت از ابیات شاهنامه فردوسی را به عربی ترجمه کرده بود و در ضمن رمان‌های زیاد و متفاوتی را هم به رشته تحریر درآورد که همگی به چاپ رسیدند.

سیمین بهبهانی -سایت خبری ازدیدما

مادر سیمین بهبهانی فخرعظما ارغون (١٢٧٧ – ۱۳۴۵ ه‍.ش) دختر مرتضی قلی ارغون (مکرم السلطان خلعتبری) از بطن قمر خانم عظمت السلطنه (فرزند میرزا محمد خان امیرتومان و نبیره امیر هدایت الله خان فومنی) بود. فخر عظمی ارغون فارسی و عربی و فقه و اصول را در مکتبخانه خصوصی خواند و با متن های نظم و نثر آشنایی کامل داشت و زبان فرانسه را هم تحت نظر یک مربی سوئیسی یاد گرفت.

سیمین بهبهانی -سایت خبری ازدیدما

وی بعلاوه از زنان پیشرو و از شاعران موفق زمان خود بود است، و در انجمن نسوان وطن‌خواه عضویت داشته و زمانی هم سردبیر روزنامه آینده ایران بوده است. سیمین بهبهانی بعلاوه عضو کانون بانوان و حزب دموکرات بود و به عنوان معلم زبان فرانسه در آموزش و پرورش خدمت می‌کرده است. پدر و مادر سیمین که در سال ۱۳۰۳ ازدواج کرده بودند، در سال ۱۳۰۹ از یکدیگر جدا شدند و مادرش با عادل خلعتبری (مدیر روزنامه آینده ایران) ازدواج کرد و صاحب سه فرزند دیگر شد.

سیمین بهبهانی -سایت خبری ازدیدما

منبع: ویکی پدیا

با ما بیشتر همراه شوید تا درباره شاعران زن ایرانی از جمله فروغ فرخزاد و پروین اعتصامی… بیشتر بدانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن