آموزش حرف زدن به کودک

حرف زدن کودکان یک امر مهم برای والدین میباشد درنتیجه می توانند با روش درست از بدو تولد تا سه سالگی، صحبت کردن را بصورت معقول و طبیعی به کودک آموزش دهند.

آموزش حرف زدن به کودک توسط مادر و پدر

آموزش صحبت کردن، فرآیندی میباشد، که از آغاز تولد کودک و با استفاده کردن از اصوات متفاوت توسط کودک شروع می ‎شود . بطور معمول تا 2 سالگی ، اکثر کودکان واژگان زیادی یادگرفته اند. و میتوانند کلمات را برای ابراز نیازهای خود بیان کنند . در این بخش از روانشناسی ازدیدما به ارائه روش مناسب آموزش حرف زدن به کودک و راه هایی برای ارتباط برقرار کردن بهتر با او خواهد پرداخت.

از تولد تا 3 ماهگی

در این مرحله کودک صداها را می ‎شنود و تلاش میکند که این اصوات را تکرار کند. شما می‎توانید در انجام این کار با او همراه شوید :

آواز بخوانید برای کودک :

آواز خواندن برای او حتی پیش از تولد تاثیر زیادی در عادت دادن گوش کودک به شنیدن صداهای متفاوت دارد. چون او حتی در داخل شکم مادر هم صدا ها را می‎شنود.

با کودک خود و یا در حضور او با سایر افراد اطرافتان صحبت کنید :

صحیح میباشد که او معنی و مفهوم دقیق کلمات را درک نخواهد کرد. ولی با این وجود شنیدن صدای شما و دیدن لبخند او را هیجان زده میکند و کودک به علاوه از شنیدن و دیدن افراد دیگر هم لذت میبرد.

از 3 تا 6 ماهگی

در این دوره فرزند شما تلاش میکند تا نحوه ارتباط های کلامی افراد با یکدیگر را درک کند. با انجام این کارها می‎ توانیم به فرزند خود در صحبت کردن کمک کنیم :

کودک را در فاصله نزدیک به خودمان بگذاریم بماند تا بتواند به چشمان ما خیره شود .

همراه با لبخند با او حرف بزنیم.

آموزش حرف زدن به کودک - سایت خبری ازدیدما

سر و صداهایی که کودک از خودش در می ‎آورد را تکرار کنیم.

در صورت سعی او برای تکرار کلمات ، می‌توانیم کلمه مورد نظر را دو مرتبه تکرار کنید .

از 6 تا 9 ماهگی

کودک در این زمان سعی در تولید صداهای مختلف و بازی با اصوات متفاوت دارد . بعضی از این کلمات مثل “بابا” یا “دادا”. کودک با شنیدن صدای ما خوشحال می‌شود و لبخند می‌زند و با شنیدن صدای عصبانی ، گریه می ‎کند.

به او کمک کنیم تا دستش را با موسیقی نواخته شده ، روی صفحه حرکت دهد.

به کودک اسباب بازی داده و سوالی در رابطه با آن از او بپرسید .

آموزش حرف زدن به کودک - سایت خبری ازدیدما

او را مقابل آینه قرار دهید و از او بپرسید “این کیه؟” ؛ بعد از آن نام او را کودک را بگویید.
از او سوال بپرسید که مثلا پرنده کجاست سپس عروسکش را نشان دهید.

از 9 تا 12 ماهگی

کودک شما در این دوره شروع به درک کلمات ساده میکند. اگر در طی انجام کاری به او بگویید “نه نه” ، متوقف میشود و به شما خیره خواهد شد . اگر کسی از او بپرسد “مامان کجاست ؟”، او به دنبال شما میگردد . او با اشاره و زبان بدن خود تلاش میکند به شما پیامی انتقال دهد.

از 12 تا 15 ماهگی

نوزادان در این زمان شروع به استفاده از کلمات می‎کنند . آن ها صحبت کردن را با استفاده از کلمات ساده مثل “بابا” و یا “دَدَ” برای رفتن به بیرون ، شروع می ‎کنند . در این زمان بیشتر بچه ها توانایی استفاده از 1 یا 2 کلمه را دارند و بیشتر از ۳۰ کلمه را متوجه میشوند.

آموزش حرف زدن به کودک - سایت خبری ازدیدما

از جمله آنکه اگر از او اسباب بازی بخواهید ، برای شما می آورد. او می‎ تواند بدون استفاده از کلمات و فقط با استفاده از دست های خود و ادای بعضی صوت ها ، چیزی از شما بخواهد . شما میتوانید اینگونه به او کمک کنید.
در مورد اسباب بازی های که از آن ها استفاده میکند با کودک خود صحبت کنید و به او اجازه دهید تا نام آن ها را تکرار کند. میتوانید این کار ها را انجام دهید.

وقتی کودک موفق به نام بردن وسایل می ‎شود با لبخند به او نگاه کنید و تشویقش کنید. حرفی درباره آن وسیله به کودک بزنید.

در مورد مسائلی که فرزندتان علاقه زیادی به آن ها نشان می ‎دهد با او بیشتر صحبت کنید. به او اجازه دهید تا کلمات شما را تکرار کند.

در مورد فعالیت های روزمره خود با او صحبت کنید. مثل دوست داری کدام لباس را بپوشی ؟ چی دوست داری بخوری ؟

در مورد کلمه هایی که کودک از آن ها استفاده میکند ، صحبت کنید. برای نمونه زمانی که میگوید توپ ، به او بگویید ” آن توپ بزرگ و قرمز مال تو هست.”

از 15 تا 18 ماهگی

کودک در این زمان از رفتارهای پیچیده تری برای ارتباط برقرار کردن با شما استفاده میکند. و سعی بیشتری در ساخت کلمه ها میکند و ادامه میدهد . امکان دارد که دستتان را بگیرد، با شما به طرف کتابخانه برود و به یک کتاب اشاره کند. شما با انجام کارهای زیر می ‎توانید به فرزندتان در برقراری ارتباط با خودتان کمک کنید :

آموزش حرف زدن به کودک - سایت خبری ازدیدما

به او بگویید “بینیتو به من نشون بده “؛ پس از آن به بینی خود یا به بینی او اشاره کنید. این روش را در مورد انگشتان دست ، پا، چشم و بقیه اعضای بدن خود یا او انجام دهید.

از اسباب بازی های کودک یکی را پنهان کنید و از او بخواهید که آن را پیدا کند. به او در انجام این کار کمک کنید.

از 18 ماهگی تا 2 سالگی

کودک در این زمان توانایی گوش دادن به دستورالعمل ها را دارد. و میتواند کلمه ها را در کنار هم قرار دهد. مثل “ماشین برو” یا “آب بده” . او به علاوه در این دوره شروع به انجام بازی هایی می‎ کند که موجب توسعه زبان او می ‎شوند. می ‎توانید به تقویت ارتباطات کودک خود کمک کنید:

از کودک خود کمک بخواهید. برای نمونه: به او بگویید که فنجانش را روی میز بگذارد یا کفش هایش را در کمد شما بگذارد .

از 2 تا 3 سالگی

مهارت های ارتباطی کودک ها از دو تا سه سالگی با تقویت لب های او گسترش پیدا میکند. و او می‎تواند کلمه های بیشتری را برای تولید جملات ساده در کنار هم قرار دهد. برای نمونه: او می‎ تواند بگوید “مامان خداحافظ” .

او به علاوه در این دوره میتواند به سوالات ساده پاسخ دهد. مثل “خرست کجاست ؟” .

آموزش حرف زدن به کودک - سایت خبری ازدیدما

شما میتوانید در این زمان با این روش ها به فرزند خود در ساخت جملات سخت تر و کارهای مهم تر کمک کنید:
به فرزند خود نام و نام خانوادگی را یاد دهید تکرار کنید.
در ارتباط با تعداد، اندازه و شکل وسایل متفاوت از او سوال کنید.
از فرزند خود سوال هایی بپرسید که جواب آن ها “آره” و یا “نه” نباشد . از جمله ” وای چقدر کرم اینجاست ! چندتا کرم اینجاست ؟ اونا دارن کجا می ‎رن ؟”، پس از آن صبر کنید و منتظر شنیدن پاسخ کودک باشید .”

از فرزند خود درخواست کنید تا داستان کتاب مورد علاقه اش را برای شما بگوید. خواندن کتاب به توسعه زبان گفتار کودک ها بسیار کمک میکند .

بازی های تخیلی و سرگرم کننده و هیجان انگیز انجام دهید. بازی کردن و خلق کردن ، فرصت های زیادی برای استفاده و یادگیری زبان در دستان فرزند شما قرار میدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 17 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن