درباره دیابت

چطور قند خون افزایش می یابد؟

بدن شما برای تولید انرژی نیازمند سوخت می باشد مواد غذایی که مصرف میکنیم، در نهایت به یک قند ساده به اسم گلوکز تبدیل میشود. گلوکز وارد جریان خون شده و پس از آن سلول ها و برای تولید انرژی و رشد بدن استفاده میشود.
اگر که قند به جای ورود به سلول ها در خون باقی بماند قند خون افزایش می یابد و باعث دیابت میشود‌.

علت بروز بیماری دیابت؟

دلیل به وجود آمدن بیماری دیابت کمبود انسولین میباشد انسولین هورمونی میباشد که از غده لوزالمعده یا پانکراس ترشح میشود. این ماده باعث ورود قند به سلول ها می شود تا تولید انرژی کند یا اینکه برای مصرف های بعدی ذخیره بشود بدون وجود انسولین قند نمیتواند به تنهایی از جریان خون خارج شده و وارد سلول‌ها شود.

دیابت -سایت خبری ازدیدما

دیابت نوع ۱ چیست؟

در دیابت نوع یک غده لوزالمعده توانایی تولید انسولین را ندارد یا اینکه کم تولید میکند. دیابت نوع ۱ به طور معمول در دوران کودکی یا نوجوانی شروع میشود و امکان دارد که حتی درهرسنی هم شروع بشود. نکته مهم این میباشد که این دیابت یک بیماری ارثی و درمان آن تنها از طریق تزریق انسولین زیر نظر پزشک متخصص میباشد.

دیابت نوع ۲ چیست؟

در دیابت نوع ۲ غده لوزالمعده انسولین را تولید میکند ولی مقدار آن کافی نمیباشد و یا بدن توانایی استفاده کردن از آن را ندارد. دیابت نوع ۲ به طور معمول بیشتر در افراد مسن دیده شده است. که البته با رژیم غذایی درست و مناسب، ورزش کردن و در صورت نیاز با قرص کنترل می شود. زمانی که لوزالمعده بیش ازاندازه تنبل میشود؛ فرد مبتلا امکان دارد که به انسولین نیازمند بشود.

دیابت -سایت خبری ازدیدما

علائم و نشانه های دیابت ؟

یک یا چندین علائم میتواند نشانه دیابت باشد:
تشنگی بیش از اندازه و به طور مکرر، افزایش تعداد دفعات ادرار، تاری دید، خستگی و از دست دادن انرژی بیش از اندازه، خشکی و خارش پوست، و عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های پوستی و برفک دهانی مکرر.
پیشگیری از دیابت ؟
برای پیشگیری کردن از مبتلا شدن به دیابت باید از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کنید. و به صورت منظم و روزانه فعالیت ورزشی داشته باشید؛ و البته نکته مهم این است که مصرف مواد قندی و چربی ها را کاهش بدهید.

درمان پیش دیابت؟

حتی اگر سابقه خانوادگی و ارثی دیابت نوع ۲ در خانواده داشته باشید باز هم میتوانید از وقوع پیشگیری دیابت و یا از تبدیل شدن آن به دیابت نوع ۲ پیشگیری کنید. در بیشتر موارد با اصلاح سبک زندگی؛ مانند: رعایت کردن رژیم غذایی کم چرب، مصرف به اندازه میوه ها، سبزیجات و غلات، ورزش‌ کردن بطور منظم کنترل وزن میتوانید از بروزدیابت نوع ۲ جلوگیری کنید.

دیابت -سایت خبری ازدیدما

افراد دیابتی و مشاور تغذیه؟

اشخاص دیابتی نیازهای تغذیه مخصوص خود را دارند لازم می باشد که به کمک پزشک و مشاور تغذیه یک برنامه غذایی مناسب خود را داشته باشند. دو اصل تعادل و تنوع در تغذیه روزانه را حتماً رعایت کنند به این معنی که در برنامه غذایی خود از تمام گروه های غذایی به طور متنوع استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دوازده =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن