درباره تزریق بوتاکس

توکسین بوتولینوم نوع A به محل اتصال اعصاب و عضلات اثر کرده و مانع آزاد شدن ناقل شیمیایی به نام استیل کولین از انتهای عصب میشود. در نتیجه جلوگیری میکند از انقباض عضلات و باعث میشود که چین و چروک ایجاد نشود و با شل شدن و عدم استفاده طولانی مدت عضلات چین و چروک ها به تدریج از بین میروند. و بلوک عضلات مانع ایجاد چین و چروک های جدیدتر میشود. هرچند که  تزریق بوتاکس اثرات قابل توجهی بر چین های دینامیک (چین هایی که در حال حرکت ایجاد میشوند) دارد اما اثری بر روی قوام پوست نمیگذارد .

موارد کاربرد بوتاکس :

1.  درمان خطوط عرضی پیشانی

2. خط اخم بالای بینی

3. چین و چروک های اطراف چشم (Crow`s feet)

4. چین و چروک روی بینی

5. به علاوه بوتاکس باعث بالا رفتن خفیف گوشه خارجی ابروها میشود .(Chemical brow lift)

6. رفع چین و چروک عرضی و عمودی ناحیه گردن، چین و چروک لب فوقانی و گوشه های دهان و … اشاره کرد.

موارد منع مصرف بوتاکس:

تزریق بوتاکس -سایت خبری ازدیدما

*حاملگی

*وجود عفونت در محل تزریق

*بیماری میاستنی گراو

*اختلالات نوروموسکولر

*سندرم Eaton Lambert

*اشخاصی که آنتی بیوتیک هایی مثل جنتامایسین ، استرپتومایسین و کانامایسین مصرف میکنند.

*اشخاصی که داروی دی- پنی سیلامین که در آرتریت روماتوئید کاربر دارد مصرف میکنند.

*اشخاصی که تحت درمان با سیکلوسپورین میباشند.

*اشخاصی که داروی ضد مالاریای کلروکلین مصرف میکنند.

*مادران شیرده

موارد کاربرد درمانی بوتاکس چیست

1. دیستونی گردن
2. بلفارواسپاسم (پلک زدن بیش از حد)
3. تعریق بیش از حد در زیر بغل و کف دست (هایپرهیدروزیس)
4. آشالازی ( اختلال در شل شدن اسفنکتر تحتانی مری)
5.  میگرن و سایر اختلالات سردرد
6.  تزریق اینترا در مال موضعی بوتاکس در نور و پاتی های دردناک فوکال مزمن موثر می باشد .
7.  شقاق مقعد
8.  در 15 اکتبر 2010، انجمن دارو غذا آمریکا(FDA) استفاده از بوتاکس را در درمان میگرن مزمن مورد تایید قرار داد، هر چند بوتاکس برای درمان میگرنهای دوره ای(اپیزودیک) موثر نمی باشد.

نکات مهم پیش از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس -سایت خبری ازدیدما

حتما بایدمصرف داروهایی نظیر آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی از 2 هفته قبل از تزریق به منظور کاهش کبودی قطع بشود. ترجیحا بهتر میباشد که حداقل به مدت یک هفته قبل از تزریق بوتاکس از مصرف الکل خودداری کنید. اگر از ویتامین ها و داروهای گیاهی استفاده میکنید، به پزشک اطلاع بدهید .

قسمت های مورد تزریق بوتاکس

1.بوتاکس لب
2.بوتاکس صورت
3.بوتاکس پیشانی
4.بوتاکس زیر چشم
5.بوتاکس ابرو
6.بوتاکس زیر بغل
7.بوتاکس خط خنده
8.بوتاکس گونه

روش های تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس -سایت خبری ازدیدما

زمان لازم برای تزریق بوتاکس چند دقیقه (حداکثر 10 تا 15 دقیقه) است و معمولا نیازی به بی حسی نیست اما امکان دارد که 20 تا 30 دقیقه پیش از تزریق از پماد بی حس کننده موضعی استفاده بشود. تزریق بوتاکس با استفاده از سوزن های بسیار ظریف (مانند سرنگ انسولین) به عضلات خاص انجام میشود و با درد بسیار کم قابل تحمل است. تعداد تزریق بسته به میزان چین و چروک دارد و از فردی به فردی دیگر متفاوت میباشد. معمولا در نواحی پیشانی ۹ تا ۱۵ خط اخم ۳ تا ۷ و دور چشم ۳ تزریق انجام میشود .

اثر بوتاکس چه مدت پس از تزریق ظاهر می شود

معمولا برای ظاهر شدن تاثیر بوتاکس 3 تا 7 روز زمان لازم میباشد اما برای مشاهده نتیجه نهایی مدت 2 هفته لازم میباشد.

طول مدت اثر گذاری تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس -سایت خبری ازدیدما

مدت اثر بوتاکس معمولا 3 تا 4 ماه میباشد (اما بندرت 6 الی 8 ماه هم مشاهده شده است) و خطوط به تدریج به حالت قبل از درمان بر میگردند پس از چند بار تزریق اثر بوتاکس بیشتر باقی مانده و فواصل بین دو تزریق طولانی تر میشود. در برخی از اشخاص اثر نسبی طولانی مدت یا پاسخ حافظه ای memory response)) مشاهده میشود به صورتی که چین و چروکها هرگز به صورا کامل به حالت پیش از شروع تزریق بر نمیگردند.

استفاده از بوتاکس در کنترل تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس) به چه صورت میباشد

هیپرهیدروزیس بدون علت مشخص، یک علت شایع تعریق بیش از حد در ناحیه کف دست ، زیر بغل، صورت و کف پا میباشد. این حالت امکان دارد که برای فرد، آن قدر ناراحت کننده و شاید خجالت آور بنظر برسد که نیاز به درمان طبی داشته باشد.
درمان های مرسوم شامل استفاده موضعی از املاح کلرید آلومینیوم و داروهای آنتی کلی نرژیک خوراکی میباشد. درمان جراحی از جمله قطع عصب مربوط به غدد عرق (سمپاتکتومی به روش آندوسکوپیک از طریق قفسه سینه) یا برداشتن موضعی غدد عرق در ناحیه زیر بغل میباشد .
موفقیت عمل جراحی ، فقط حدود 66 درصد میباشد (زیرا موارد تعریق بیش از حد به صورت جبرانی ، پس از عمل جراحی مشاهده شده است) به علاوه آن ، جراحی امکان دارد که همراه با عوارضی باشد.
توکسین بوتولینوم، آزاد شدن استیل کولین در غدد عرق را مهار میکند و این موضوع باعث تحولی در کنترل هیپرهیدروزیس میشود. تزریق در منطقه مورد نظر به صورت شبکه ای به فواصل ۱ تا ۲ سانتی متر انجام میشود .
پاسخ درمانی به دور تزریق شده وابسته میباشد . میزان دوز تزریقی هم در هر یک از قسمت های زیر بغل، کف دست یا کف پا 50 تا 100 واحد در هر طرف میباشد.کاهش تعریق، بعد از یک تا 2 هفته مشاهده میشود و اثر آن معمولا ۳ تا ۹ ماه باقی میماند تزریق در ناحیه زیر بغل به صورت زیر جلدی انجام میشود .
تزریق در ناحیه کف دست برای جلوگیری از ضعف عصبی عضلانی به صورت اینترادرمال انجام میشود. که این تزریق دردناک میباشد و نیاز به بلوک عصبی دارد .

تزریق بوتاکس -سایت خبری ازدیدما

عوارض احتمالی تزریق بوتاکس

به طوری که تزریق بوتاکس توسط پزشک با تجربه صورت بگیرد عوارض بسیار نادر میباشد. شایع ترین عارضه احتمالی کبودی موقت میباشد که در محل تزریق است. سردرد نادر میباشد و در صورت ایجاد شدن طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین میرود. افتادگی پلک در ۰/۰۵ درصد ( یک مورد در ۲۰۰ تزریق) امکان دارد که ایجاد بشود. احتمال این حالت در افرادی که ابروهای آن ها پایین است ( Low Position ) بیشتر میباشد. این حالت موقتی میباشد و به صورت معمول طی ۳ تا ۶ هفته از بین میرود.

در صورت ایجاد چه علائمی، فرد باید به پزشک مراجعه کند

1-واکنش آلرژیک (مشکل در تنفس ، بسته شدن گلو ، تورم لب ها ، تورم زبان و صورت ، کهیر)
2- مشکل در صحبت کردن و بلع
3- ضعف شدید و غیر عادی عضلانی
4- درد قفسه سینه یا نامنظمی ضربان قلب
5- عفونت چشم، زخمی شدن، دو بینی و سایر مشکلات چشمی

تزریق بوتاکس -سایت خبری ازدیدما

قیمت تزریق بوتاکس

قیمت تزریق بوتاکس به عواملی از جمله نوع بوتاکس تزریقی و این که به کدام نواحی از بدن تزریق بشود و بر پایه میزان سی سی مورد نیاز مشخص میشود.

فواید و مزایای تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس بر اثر فلج عضلاتی که زیر پوست انجام میشود و در جهت صاف کردن چین و چروک های ایجاد شده، که بر اثر بالا رفتن سن و ایجاد ظاهری جوان تر و شاداب تر برای افراد استفاده میشود .

مانند چین و چروک های ایجاد شده از جمله شایع ترین آن ها خط اخم که بر اثر اخم کردن در بین ابروها و یا روی پیشانی ایجاد میشود. به علاوه چروک هایی که در دور چشم و دهان در زمان خندیدن ایجاد میشوند . از جمله از دیگر فواید استفاده از بوتاکس میشود به کاهش میزان تعریق کف دست ها و یا زیر بغل افراد اشاره کرد.

تزریق بوتاکس -سایت خبری ازدیدما

معایب تزریق بوتاکس

البته به علاوه تمام مزایایی که بوتاکس دارد، میشود معایبی هم داشته باشد. از جمله  شایع ترین معایب بوتاکس پیشانی میشود به ایجاد عفونت و تورم قسمت های مختلف صورت اشاره کرد. به علاوه این مشکل هم در بعضی اشخاص بسیار دیده شده است، که تزریق بوتاکس پیشانی باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در فرد شده است.

هر چند که بوتاکس پیشانی به تنهایی نمیتواند عوارض چندانی داشته باشد، مسئله ای که این عوارض را به وجود می آورد، دوز مصرف این دارو میباشد. عوارض معمولی و موقتی این دارو نیز قرمزی، التهاب، خارش، سردرد و تهوع است، که زودگذر میباشند و بعد از مدت زمان خاصی از بین میروند. اگر که به تمام نکات لازم توجه کنید و تزریق بوتاکس را در مراکز معتبر زیر نظر پزشک انجام بدهید. به طور معمول عارضه خاصی گریبان گیر شما نمیشود.

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس

مراقبت پس از تزریق بوتاکس اهمیت بسیار زیادی دارد و شاید اهمیت آن با کیفیت کار انجام شده برابری کند. مهم ترین کار برای مراقبت پس از تزریق بوتاکس به این صورت است :
1. یکی از مهم ترین نکاتی که درباره مراقبت پس از تزریق بوتاکس حتما باید به آن توجه کرد لمس نکردن قسمت تزریق میباشد. به خصوص از ماساژ دادن نواحی مورد نظر حداقل تا ۲۴ ساعت خودداری کنید. این کار باعث میشود ماده تزریق شده به سایر نواحی پوست نیز منتقل بشود.
2.  پس از تزریق بوتاکس از مصرف الکل به شدت خودداری کنید.
3.  یکی دیگر از نکته هایی که برای مراقبت پس از تزریق بوتاکس پرهیز از فعالیت های فیزیکی سنگین میباشد.
4.  افرادی که پس از تزریق بوتاکس متوجه کبودی در نواحی مورد نظر شدند می توانند از آرنیکا و یا ویتامین K استفاده کنند.
5.  یکی از مهم ترین موارد برای مراقبت پس از تزریق بوتاکس پرهیز از لایه برداری هایی از جمله میکرودرم و سایر لایه برداری های شیمیایی میباشند.
6.  پس از تزریق بوتاکس در صورت ناراضی بودن از نتیجه کار میشود که آن را ترمیم کرد.
7. 8 در صورتی که پس از تزریق بوتاکس متوجه عوارض جانبی شدید حتما به پزشک خود رجوع کنید..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن