مدت هضم غذا در بدن انسان چقدر است؟

در این بخش ازدیدما میخواهیم به یکی از موضوعات مهم و سوال برانگیز بپردازیم!
مدت هضم غذا در بدن انسان چقدر است؟
آیا شما میدانید که از لحظه خوردن غذا تا دفع آن چقدر طول میکشد؟
در ادامه با ما همراه شوید تا به این سوال پاسخ کامل دهیم.

مدت زمان گوارش غذا بستگی به این دارد که چه چیزی می‌خورید. برای مثال فیبر، چربی و پروتئین می‌توانند تخلیه‌ی معده را به تأخیر بیندازند. ولی کربوهیدرات‌های ساده سریع‌تر معده را ترک میکنند.

پروسه‌ی هضم از دهان شروع شده؛ از همان هنگامی که غذا جویده می‌شود و بزاق، تجزیه‌ی آنزیماتیک غذا را شروع می‌کند. پس از انتقال غذا از مری، عضله‌ای باز می‌شود که غذا بتواند وارد معده شود. اسید معده و عضلات معده، غذا را به مولکول‌های کوچکی تجزیه می‌کنند.

 زمانی که غذا به مولکول‌های کوچکی تبدیل شد، عضله‌ای در انتهای معده باز می‌شود و ذرات غذا وارد روده‌ی کوچک می شود‌.
غذا در روده ی کوچک میتواند جذب جریان خون شود.
برآمدگی‌های ریز انگشت مانندی که در دیواره‌ی روده‌ی کوچک می باشند، مواد مغذی را جذب می‌کنند.
هر چیزی که جذب نشده باشد وارد روده‌ی بزرگ می‌شود. در این بخش هم آب و بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی امکان دارد جذب شوند.
هر آنچه که می‌ماند، از مقعد دفع می شود. کل این فرایندی که در سیستم گوارش‌ شما روی می‌دهد چیزی تقریبا حدود ۴۰ ساعت می باشد، ولی می‌تواند متفاوت هم باشد.

چقدر طول می‌کشد تا غذا معده را ترک کند؟

مطالعاتی روی مدت زمان لازم مربوط به ترک غذا از معده صورت گرفته است، به صورت متوسط تقریبا نیمی از محتویات معده در عرض سه ساعت تخلیه می‌شوند و تخلیه‌ی تمامی معده امکان دارد ۴ تا ۵ ساعت زمان ببرد.

مسئولیت اساسی معده، تجزیه‌ی غذا به مولکول‌های ریزی می باش  که بتوانند بوسیله دیواره‌ی روده‌ی کوچک جذب شوند. بزاق دهان و جویدن غذا می‌تواند شروع کننده‌ی پروسه‌ی تجزیه باشد، ولی این معده می باشد که کار ِاصلی و اساسی تجزیه‌ی غذا را انجام می‌دهد.
چون اسید معده خیلی قوی می باشد، چربی، فیبر و پروتئین حتما زمان بیشتری در معده می مانند تا خوب تجزیه شوند. درنتیجه وعده‌های غذایی که دارای این مواد مغذی می باشند، مدت زمان بیشتری در معده هستند.

مدت هضم غذا چقدر است - سایت خبری ازدیدما
مدت هضم غذا چقدر است – سایت خبری ازدیدما

خوردن غذاهایی که فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم دارند، سیرکننده‌تر محسوب می‌شوند چون مدت زمان بیشتری در معده هستند و می‌توانند به کاهش اشتها کمک کنند. خوردن ِ وعده‌های ترکیبی به این معنی می باشد که بعضی از ذرات غذا امکان دارد زودتر از بقیه معده را ترک کنند.

عبور غذا از روده‌ی کوچک چقدر زمان می برد؟

پس از خوردن غذا، امکان دارد حدود ۶ تا ۸ ساعت زمان ببرد تا غذا از روده‌ی کوچک عبور کند. پس از تجزیه‌ی غذا، عضله‌ی پیلوریک شل می‌شود تا موادغذایی بتوانند از معده وارد روده‌ی کوچک شوند.
با ورود محتوای اسیدی معده به روده‌ی کوچک، کیسه‌ی صفرا و زرداب کبد هم در روده‌ی کوچک ترشح می‌شوند تا اسیدیته‌ی آن را خنثی کنند.

تقریبا ۹۰ درصد از مواد مغذی غذا در روده‌ی کوچک جذب می‌شوند، قطر روده‌ی کوچک تنها به اندازه‌ی انگشت میانی می باشد.
ولی ۵ یا ۶ متر طول دارد، روده‌ی کوچک حرکت های چرخشی انجام می‌دهد تا سطح تماس با غذا جهت جذب بیشتر شود، مواد مغذی بوسیله دیواره‌ روده جذب شده و به جریان خون وارد می‌شوند.

چقدر طول می‌کشد تا غذا وارد روده‌ی بزرگ شود

هر آنچه که جذب جریان خون نشود، از روده‌ی کوچک به روده‌ی بزرگ وارد می‌شود. روده‌ی بزرگ نسبت به روده‌ی کوچک، قطر بیشتری دارد ولی طول آن کوتاه‌تر می باشد.
برخلاف روده‌ی کوچک، مواد مغذی بسیاری بوسیله روده‌ی بزرگ جذب نمی‌شوند؛ البته که روده‌ی بزرگ می‌تواند آب را به بدن برگرداند و اندازه ای از مواد معدنی و ویتامین ها را هم جذب کند.
هرچند که باز جذب آب، مدفوع سفت‌تر و خشک تر می‌شود. پس از این که مواد هضم نشده وارد مقعد شدند، دیگر دفع شوند.
طول زمانی که غذا در روده‌ی بزرگ باقی می‌ماند متفاوت می باشد ؛ غذا می‌تواند ۲۴ ساعت در روده‌ی بزرگ باقی بماند.
روده‌ی بزرگ هم خانه‌ی باکتری‌ها در سیستم گوارش می باشد، باکتری‌های مفید، پروبیوتیک نام دارند و فیبری را که وارد روده‌ی بزرگ شده را، میتوانند تخمیر یا گوارش کنند.

طول زمان کلی که غذا در سیستم گوارش سپری می‌کند

<span;> تخمین‌ها و آزمایش هایی که انجام شده نشان می‌دهد گوارش غذا به صورت کلی تقریبا حدود ۳۰ تا ۴۰ ساعت طول می‌کشد؛ مطالعه‌ای که در سال ۱۹۸۰ انجام شده است و براساس آن دریافت زمان انتقال غذا در زن‌ها و مردها مختلف می باشد . زمان انتقال غذا در طول روده‌ی بزرگ برای مردها حدود ۳۳ ساعت و برای زن‌ها حدود ۴۷ ساعت می باشد.

مدت هضم غذا چقدر است - سایت خبری ازدیدما
مدت هضم غذا چقدر است – سایت خبری ازدیدما
عواملی که می‌توانند گوارش را تند یا کُند کنند:

انتقال غذا در روده‌ی بزرگ باتوجه به ظرفیت فیبر آن می‌تواند تندتر باشد، زیرا فیبر بسیار در روند گوارش تاثیر گذار است. اشخاصی که بیشتر سبزیجات، میوه و غلات کامل می‌خورند، به صورت کلی می‌توانند زمان گوارش کوتاه‌تری داشته باشند.

چون فیبر سرعت خروج غذا از روده‌ی بزرگ را میتواند سریع تر کند. از جهت دیگر، اگر کسی در رژیم غذایی کم فیبر باشد یا کم آب بنوشد، ممکن است دچار یبوست شود و البته ذرات غذا مدت زمان بیشتری در روده‌ی بزرگ باقی می مانند.

استرس هم فاکتور دیگری می باشد که در مدت زمان گوارش غذا میتواند بسیار تأثیر بگذارد. عصب‌ها و رگ‌های خونی بسیاری در اطراف روده‌ی بزرگ و کوچک می باشند، که اگر فرد دچار استرس اضطراب یا تحت فشار هیجانی باشد، بر سیستم گوارش او میتواند تأثیر بسزایی بگذارد.

اگر که در سیستم گوارش خود هرگونه اختلالی دارید، مانند سندرم روده‌ی تحریک پذیر، بیماری کرون و یا دیورتیکول، این بیماری‌ها حقیقتاً تأثیر جدی بر مدت زمان هضم غذا می توانند بگذارند. هرچند که باید بدانید جراحی لاغری یا آلرژی های غذایی هم می‌تواند در مدت زمان هضم غذا تاثیر بگذارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 1 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن