تاثیر جنگل در آب و هوا

تحقیقات انجام شده بر  محیط زیست و البته تاثیر درختان بر شرایط آب و هوایی نشان می دهد که جنگل ها،گیاهان  و درختان نقش بسزایی در چرخه آب و خنک کردن دمای کره زمین دارند.

قطعا وجود جنگل ها و یا پوشش گیاهی مناسب به جلوگیری از فرسایش خاک کمک کرده و مانع بیابان زایی میشود. درختان با ذخیره کربن و تولید اکسیژن و همچنین ایجاد رطوبت، به پایداری و متعادل نگهداشتن دمای کره زمین کمک شایانی میکنند.مطالعات نشان داده که توانمندی ابرها برای باران زایی در مناطق جنگلی بیشتراز مناطق کویری بوده است.

در مناطق کویری به علت عدم وجود رطوبت  کافی و بالا بودن دما ابری تشکیل نمیشود درصورتی که  در مناطق جنگلی به علت رطوبت بالا امکان تشکیل  ابرهای باران زا و  بارندگی  فراروان بیشتر است؛ و همچنین باعث رشد فراروان گیاهان و پوشش گیاهی می شود .

با قطع شدن درختان و کاهش تراکم جنگلی و پوشش گیاهی، توانایی جنگل برای انتشار رطوبت در هوا کاهش یافته و به دنبال آن میزان بارندگی نیز کاهش میابد. . حفظ و صیانت از جنگل ها ومقابله با بیابان زایی برای ادامه حیات بشر در کره زمین ، امروزه بیشتر از هرزمان دیگری لازم و ضروری است.

تاثیر جنگل ها برا آب و هوا-سایت خبری ازدیدما

در دهه‌های اخیر، مبحث های مربوط به تغییرات آب و هوا در مورد درختان و جنگل‌ها بطور کلی بیشتر به جنبه ذخیره و رسوب کربن  و البته رطوبت پرداخته است. بااین صورت دانشمندان خواستار توجه بیشتر به تغییرات اقلیمی از جمله درختان و آب و هوا  شده‌اند. براساس آنچه دانشمندان مطرح کرده‌اند: گفتگوی جهانی  نیاز به تغییر دیدگاه دارد در مورد :درختان، جنگل‌ها و اقلیم …. .  دانشمندان میطرح کرده اند  که به‌ علت تاثیر مستقیم درختان بر آب و هوا  ، طریق بارش و  قطعا خنک کردن محیط،تولید اکسیژن ،ایجاد رطوبت .. این تاثیرات ممکن است از ظرفیت ذخیره و ترسیب کربن درختان  هم نیز مهمتر باشند. تحقیقاتی انجام شده  در مورد آب و هوا ، جنگل ها ،آب ها و…  در واقع یک دیدگاه جدید قابل تاملی برای جهان گرم شده توسط دانش‌های غیر مدرن و دور از انتظار امروز را پیش روی ما قرار می‌دهد. یافته‌های جدید به اثرات مهم درختان در کمک به حفظ آب بر روی زمین و تولید رطوبت اشاره دارد. این یافته‌ها به نوبه خود تأثیر مثبت بر امنیت غذایی و سازگاری با تغییرات اقلیمی  وحفظ  و گسترش آن را به همراه دارند.

 

کشف جنگل های تازه

بر طبق بررسی‌های انجام‌شده، جنگل‌های تازه کشف‌شده در مناطقی قرار دارند که چندان عاری از سکنه نیستند. این مناطق عمدتا در قاره‌ی آفریقا، مناطق مرکزی هند، مناطق ساحلی استرالیا، شمال شرق برزیل و جنگل‌هایی در کانادا و روسیه هستند. در مناطقی که اقلیم آن گرم و خشک است مانند آفریقا بیش از آن آنچه تصور می‌شد مناطق پوشیده از گیاه و جنگل شناسایی شده است . با وجود اینکه تراکم این جنگل‌ها بسیار اندک وکم  است؛ ولی از نظر کارشناسان محیط زیست کشف این مناطق برای بهبودی شرایط اقلیمی و البته مقابله با تغییر آب و هوای زمین  و جلوگیری از گرم شدن آن امیدوارکننده است.

تاثیر جنگل ها برآب و هوا-سایت خبری از دیدما

شاید کمی عجیب به نظر برسد که چگونه این مناطق تا به حال ناشناخته باقی مانده‌اند. پاسخ احتمالی این می تواند باشد که به علت تراکم بسیار کم درختان در این مناطق،  خب شناسایی و اندازه‌گیری وسعت این جنگل‌ها کار بسیاری  دشواری بوده است  ومی تواند این باشد یا اینکه احتمالا به دلیل استفاده از تکنیک‌ها و ابزار های قدیمی  و استفاده نکردن از تکنولوژی روز دنیا ، وجود این جنگل‌ها مورد تأیید قرار نگرفته است و امکان اثبات قطعی آن وجود ندارد؛ امروزه با استفاده از تکنیک‌های جدید نقشه‌برداری ،عکس برداری ، تراکم درختان و وسعت این جنگل‌ها قابل برآورد است.

استفاده از تصویر های ماهواره‌ای همراه با رزولوشن باکیفیت و بالا انجام این مطالعات را امکان‌پذیر کرده ، به‌طوری که محققان می‌توانند یک  سنجش کلی درباره ی تعداد و  البته تراکم درختان در منطقه داشته باشند.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − دو =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن