چگونه غذای کودک را فریز کنیم

اگر کودک شما بیشتر از 6 ماه سن دارد میتوانید او را با غذا های جامد تغذیه کنید. در نتیجه میتوانید هر بار که برای او غذایی آماده میکنید، باقی مانده ی غذا را فریز کنید. و در وقت خود برای درست کردن غذا صرفه جویی کنید. هرچند که فریز کردن غذای کودک نکاتی دارد که لازم میباشد نسبت به آن ها آگاه باشید پس برای آگاهی بیشتر در این مورد نکات مطرح شده در این بخش از ، سایت ازدیدما را با دقت مطالعه‌ کنید.

چگونه مواد غذایی مورد نیاز کودک را فریز کنیم ؟

به طور معمول والدین برای فریز کردن مواد غذایی لازم کودک خود علت هایی مختلفی دارند؛ بعضی برای صرفه جویی در وقت ، بعضی دیگر برای صرفه جویی در هزینه، و بعضی دیگر امکان دارد که به علت های دیگری این کار را انجام دهند .

1. استفاده از قالب های یخ

چگونه غذای کودک را فریز کنیم-سایت خبری ازدیدما

یکی از متداول ترین و بهترین روش فریز کردن غذای کودک، استفاده از قالب های مخصوص یخ میباشد. قالب های یخ برای نگه داری انواع سوپ ها، میوه ها و تعداد زیادی از مواد غذایی دیگر مناسب میباشند. و در صورت گرسنه بودن کودکتان به سادگی میتوانید مواد خوراکی را از این قالب ها خارج کرده و برای کودک خود گرم کنید. و در ضمن استفاده کردن از این قالب ها از نظر صرفه جویی در فضای فریزر هم بسیار کار آمد میباشد.

2. کیسه های غذای کودک

چگونه غذای کودک را فریز کنیم-سایت خبری ازدیدما

کیسه های غذای کودک هم انتخاب مناسبی برای انجماد مواد غذایی مورد نیاز کودک میباشند. این کیسه ها دارای دریچه و درپوشند هستند و برای نگهداری تعداد زیادی از مواد غذایی میتوانید از آن ها استفاده کنید. بعضی از این کیسه ها یک بار مصرف میباشند، و بعضی دیگر قابل استفاده مجدد هستند، و البته لازم به ذکر میباشد که این کیسه ها را نمیتوانید داخل ماکروویو قرار دهید.

3. ظروف پلاستیکی

چگونه غذای کودک را فریز کنیم-سایت خبری ازدیدما

این ظروف به طور معمول از جنس پلاستیک میباشند و به آسانی میتوانید آن ها را درون فریزر قرار دهید. و هر وقت که خواستید آن ها را درون ماکروویو قرار دهید تا غذای کودک گرم شود.

4. سایر ظروف ایمن برای فریزر

چگونه غذای کودک را فریز کنیم-سایت خبری ازدیدما

برای نگهداری مواد غذایی مورد نیاز کودک در فریزر، میتوانید از انواع متفاوتی از ظروف مخصوص فریزر که در منزلتان وجود دارد، استفاده کنید. و نیازی نمیباشد ظروف دیگری برای این کار خریداری کنید.

چه مدت می ‎توان غذای کودک را درون فریزر نگهداری کرد ؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال به نکات زیر دقت کنید :

پوره های میوه پخته شده به مدت ۶ الی ۸ ماه.

پوره سبزیجات طبخ شده به مدت ۶ الی ۸ ماه.

مرغ پخته شده به مدت ۶‌ الی ۸ ماه.

سوپ به مدت ۳ ماه.

ماهی روغنی به مدت ۳ الی ۴ ماه.

نحوه یخ زدایی مواد غذایی منجمد

پیش از این که غذای منجمد را به کودک بدهید لازم و ضروری میباشد،که آن را یخ زدایی کنید. با این حال توصیه نمیشود که جهت یخ زدایی مواد غذایی ، آن را در دمای اتاق قرار دهید چون امکان دارد غذای کودک در تماس با باکتری های موجود در هوا قرار بگیرند و باعث بروز بیماری در او بشوند. پس ترجیحا که پس از بیرون آوردن غذا از فریزر، آن را به مدت زمان لازم درون یخچال قرار دهید تا به صورت تدریجی یخ زدایی شود .

غذاهایی که نباید فریز شوند:

چگونه غذای کودک را فریز کنیم-سایت خبری ازدیدما

چندین نوع از مواد غذایی وجود دارند که نباید آن ها را درون فریزر قرار دهید :

تخم مرغ سرخ شده و یا آب پزشده

میوه و سبزیجاتی که حاوی آب فراوان هستند مثل خیار، کاهو و… .

سس ها و غذا هایی که حاوی تخم مرغ میباشند.

گیاهان برگدار مثل ریحان.

فرآورده های لبنی مثل ماست ، شیر و . .. .

نکاتی که باید برای فریز کردن غذای کودک رعایت شوند

نکاتی جهت ایمن بودن غذای کودک :

پیش از فریز کردن مواد غذایی مثل میوه و سبزیجات آن ها را خوب بشویید و خشک کنید .

مواد غذایی باقی مانده از غذای کودک که امکان دارد آلوده باشند را فریز نکنید .

از پختن بیش از حد مواد غذایی که می‎خواهید فریز کنید بپرهیزید چون امکان دارد ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن ها از بین برود .

تاریخ قرار دادن مواد غذایی را به روی بسته آن ها یادداشت کنید. تا پیش از این که انقضای آن ها تمام شود مصرفشان کنید.

چگونه غذای کودک را فریز کنیم-سایت خبری ازدیدما

اگر غذای فریز شده را یک بار گرم کردید و باز هم مقداری از آن اضافه آمد، از فریز کردن و یا گرم کردن دوباره آن بپرهیزید. چونکه در این حالت امکان دارد ترکیبات شیمیایی غذا تغییر کنند و باعث ایجاد مسمومیت غذایی در کودک شما شود. از جمله مواد غذایی مثل: قارچ ، مرغ ، سیب زمینی و تخم مرغ از این دسته مواد غذایی میباشند .

آیا می ‎توانید برای فریز کردن غذای کودک از ظروف شیشه ای استفاده کنید ؟

خیر، چونکه وقتی مواد غذایی فریز میشوند، افزایش حجم پیدا میکنند و امکان دارد ،باعث شکستن شیشه شوند. و در نتیجه ترجیحا برای نگهداری مواد غذایی مورد نیاز کودک خود از ظروف سیلیکونی استفاده کنید.

در آخر که ترجیحا برای تغذیه کودک خود از مواد غذایی تازه استفاده کنید. ولی اگر به علت وجود محدودیت هایی مجبور به فریز کردن مواد غذایی کودک خود میباشید ، امیدواریم نکاتی که در بالا ذکر کردیم به شما کمک کنند. تا غذای کودک خود را به بهترین صورت ممکن فریز کنید. و اگر قرار باشد که به کودک خود غذای فریز شده بدهید باید تمام نکات ضروری در مورد پختن ، فریز کردن ، یخ زدایی و دوباره گرم کردن آن را در نظر بگیرید و حتما دقت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن