چگونه راحت نه بگوییم!

آیا نه گفتن حتی در شرایط و مقابل درخواست‌های غیرمعقول هم برای شما دشوار میباشد؟ اگر نتوانیم به دیگران نه بگوییم، باید همیشه خود را نادیده بگیریم و به اولویت های دیگران برسیم. هنگامی باید به درخواست دیگران جواب مثبت بدهیم و آن ها را قبول کنیم، که خواسته موردنظر منطقی و شدنی باشد یا آن را برای جبران لطف هایی که برایمان انجام دادند انجام دهیم. ولی اگر همیشه از ترس نه گفتن خواسته‌های دیگران را قبول میکنید، اکنون دیگر زمان تغییر میباشد. برای افزایش قدرت نه گفتن با ازدیدما همراه شوید.

قدرت نه گفتن

چگونه نه بگوییم - سایت خبری ازدیدما

هرکاری را نمیتوانید انجام دهید

شاید قبول کردن کارهای دیگران موجب شده است تا هیچ زمانی برای خودمان نداشته باشیم. آیا نمی‌توانیم خواسته دوست‌مان که برای اسباب‌کشی از ما کمک می‌خواهد، نه بگوییم؟ آیا نمی‌توانیم به درخواست مدیرمان که کاری خارج از حدود وظایف‌مان را از ما می‌خواهد، نه بگوییم؟ می‌توانیم با یک نه گفتن کوتاه و مختصر خود را از این وضعیت خلاص کنیم. اگر پاسخ مثبت به خواسته دیگران برایمان زمانی باقی نمیگذارد، باید تصمیم بگیریم از این به بعد به هر خواسته غیرمنطقی جواب نه بدهیم.

خوادخواه نمیشوید

ممکن است پیش خودمان فکر کنیم اگر به دیگران نه بگوییم تبدیل به فردی خودخواه میشویم. فرد خودخواه به طور کلی به دیگران جواب منفی می‌دهد و تنها به خودش فکر می‌کند. به خودمان باید ثابت کنیم که خودخواه نیستیم. اگر خواسته غیرمعقول فردی را رد کردیم و او ما را خودخواه خواند، ترجیحا رابطه‌مان را با آن فرد کاهش میدهیم. با یک دید به گذشته و تمام پاسخ های مثبتی که به دیگران داده‌ایم، می‌توانیم بفهمیم که خودخواه نیستیم.

چگونه نه بگوییم - سایت خبری ازدیدما

 راضی کننده و خوشحال کننده همه نیستیم

شما نمی‌توانید همه‌ی کسانی را که در زندگی‌تان هستند، راضی و خشنود نگه دارید و باید خط قرمزی برای دیگران قائل شوید. شاید فکر کنید که با نه گفتن و ناامید کردن دیگران، احترام آنها را از دست می‌دهید، ولی این‌گونه نیست. اگر کسی گمان کند شما به همه‌ی خواسته‌هایش جواب مثبت می‌دهید، شاید بخواهد با خواسته‌های غیرمنطقی از شما سوءاستفاده کند. به افرادی که واقعا برای‌تان مهم‌اند، اهمیت ویژه‌ای بدهید و تلاش کنید آنها را خوشحال نگه دارید.

 به نتیجه مثبت نه گفتن فکر کنید

مجبور نیستیم که به «نه» به عنوان یک امر بد نگاه کنیم. هر زمان به خواسته ای نه بگوییم، می‌توانیم به کارهای فردی بله بگوییم که فواید زیادی برای‌مان دارد. با این راه بعد از پاسخ منفی، کمتر احساس گناه و عذاب وجدام می‌کنیم. به نتیجه ای که میتوانید بدست آورید فکر کنید. برای نمونه نگاه کنیم که با نه گفتن چه چیزهایی به دست می‌آوریم:

به جای وقت گذاشتن برای کاری که به آن علاقه‌ای نداریم، می‌توانیم وقت بیشتری را با دوستان و خانواده‌مان بگذرانیم و از آن لذت ببریم.

چگونه نه بگوییم - سایت خبری ازدیدما

با این عمل به خودمان، تفریحات‌مان و فعالیتهایی که دوست داریم، بله گفته‌ایم.

به زندگی آرام و چیزهای باارزش اطراف‌مان بله گفته‌ایم.

می‌توانیم به کارهای معقول و متناسب با خودمان بله بگوییم و مجبور نخواهیم بود که به علت عدم توانایی‌مام در نه گفتن، بیش از حد کار کنیم یا کارهایی انجام دهیم که به ما ربطی ندارند.

 علت ناراحتی ما از نه گفتن چیست

چرا با پاسخ منفی به دیگران احساس عذاب وجدان می‌کنیم؟ آیا می‌ترسیم که طرف مقابل دیگر با ما ارتباط نداشته باشد؟ آیا فکر می‌کنیم که با دادن جواب منفی، فردی خودخواه به نظر می‌رسیم؟ وقتی بفهمیم دقیقا چه چیزی باعث ناراحتی و عذاب وجدان ما می‌شود، می‌توانیم منطقی‌تر به وضعیت نگاه کنیم. اگر می‌ترسیم با نه گفتن به کسی، رابطه مان را از دست بدهیم، زمان آن میباشد که در رابطه‌مان با آن فرد تجدید نظر کنیم.

 روش‌های مختلف بله گرفتن را بشناسید

گاهی وقت ها دیگران با ترفندهای مختلفی ما را فریب می‌دهند. تا به خواسته هایشان پاسخ مثبت بدهیم. بعضی از روش‌هایی که موجب می‌شوند برخلاف میل‌مان پاسخ مثبت بدهیم، شامل:

قلدری کردن: گاهی دیگران سعی می‌کنند تا با قلدری، بدجنسی یا بی‌احترامی از ما جواب مثبت بگیرند. باید در این مواقع با خونسردی و بی‌توجهی به رفتار بی‌ادبانه‌ی آن ها جواب منفی بدهیم.
چگونه نه بگوییم - سایت خبری ازدیدما
ناله کردن: فرد با ناله و شکایت و حتی بدون گفتن درخواستش به صورتی رفتار می‌کند تا ما داوطلبانه به او کمک کنیم. در این جور زمان ها بهتر میباشد موضوع بحث را عوض کنیم.
تعریف و تمجید: امکان دارد فردی با تعریف کردن از ما و گفتن اینکه «چقدر ما در انجام یک کار عالی میباشیم» یا «چه فرد باهوشی هستیم»، از ما کاری و چیزی درخواست کنند. در این زمان از تعریف و تمجید طرف مقابل نباید شرمنده یا جوگیر شویم و پاسخ مثبت بدهیم.

 با آرامش صحبت کنید

سعی کنیم تا صدایمان مثل زمانی باشد که از پشت تلفن صحبت می‌کنیم. با حفظ خونسردی، محکم و واضح حرف بزنیم. اگر در صدایمان احساس، ناراحتی یا تردید باشد، طرف مقابل از این ضعف‌ استفاده می‌کند و سعی میکند تا ما را استثمار کند. اگر آرامش در صدایمان مشخص باشد، طرف مقابل می‌فهمد که شما فرد منطقی میباشید. و امکان دارد زمانی هم نه بگوییم.

چگونه نه بگوییم - سایت خبری ازدیدما

 بیش از اندازه عذرخواهی نکنید

اگر از این که نمی‌توانیم جواب مثبت بدهیم، حقیقتا ناراحت و متأسف هستیم، تنها یک «متأسفم» ساده باید بگوییم. با عذرخواهی بیش از حد، عدم قاطعیت و ضعف ما آشکار می‌شود. در این وضعیت طرف مقابل فکر میکند می‌کند با اصرار بیشتر می‌تواند ما را متقاعد کند. و با ایجاد حس عذاب وجدان در ما میتواند موفق شود.

 یک علت کوتاه کافی است

یک توضیح ساده و کوتاه در مورد اینکه چرا نمی‌توانیم به درخواست طرف مقابل جواب مثبت بدهیم، موجب متقاعد کردنش می‌شود. لازم نیست که توضیح بیش از حد بدهیم. دادن توضیحاتی در حد یک یا دو جمله در رابطه با مشغله‌هایمان کافی میباشد. لازم نیست که دروغ بگوییم یا بهانه‌های الکی بیاوریم. مثل :
متأسفانه من نمی‌تونم به تولدت بیام، چون صبحش امتحان پایان ترم دارم.

چگونه نه بگوییم - سایت خبری ازدیدما

 دادن گزینه های جایگزین

اگر حقیقتا از جواب منفی‌مان احساس گناه کردیم و آرزو کردیم که ای کاش میتوانستیم کمکی بکنیم، به طرف مقابل راه حلی جایگزین بدهیم. اگر می‌شود که از راه دیگری به طرف مقابل کمک کرد، آن راه را مطرح کنیم.

نمیتوانم با تو به دندان پزشکی بیایم، اما میتوانی ماشینم را قرض بگیری.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن