چه زمانی قرص آهن بخوریم؟

در این بخش ازدیدما می خواهیم اطلاعات لازم درباره مصرف قرص آهن را در دسترس شما قرار دهیم در ادامه همراه ما باشید.

بعضی از مواد معدنی هستند که در ساختمان بدن تاثیرگذارند. ازجمله کلسیم که در هورمون های بدن نقش دارد یا ید که در هورمون های تیروئید استفاده می شود.آهن یکی از آن مواد معدنی است که اکسیژن رابه سلول ها می رساند، و بدون آهن در هموگلوبین بدن نمی تواند اکسیژن را به ریه ها و سلول های بدن برساند و دی اکسید کربن را از سلول ها بگیرد..

 سلول های بدن برای ادامه زندگی خود به اکسیژن نیاز دارند و اکسیژن از طریق گلبول ها قرمز خون  به شش ها رسانده میشود. یک امر کلی که  ۳۵ تا ۴۵ درصد از خون زنان و ۴۰ تا ۵۰ درصد خون مردان را گلبول قرمز تشکیل می دهد. هموگلوبین ساختار اصلی گلبول قرمز را تشکیل داده است. و اگرآهن نباشد سلولهای ما با کمبود اکسیژن مواجه میشوند و می میرند.

میزان نیاز روزانه آهن و نحوه تامین آن

به طور کلی در بدن هر انسانی به مقدار ۴ تا ۵ گرم آهن هست که ۷۵٪ آن در هموگلوبین و میوگلوبین وجود دارد. بطور روزانه زنان حدود ۴ تا ۲ میلی گرم، مردان ۱ تا ۲ میلی گرم، و زنان باردار ۳ تا ۲ میلی گرم و کودکان ۱ تا ۴ میلی گرم آهن نیاز دارند. که بطور معمول این حجم از آهن بوسیله غذا  تامین میشود ولی همه آهن موجود در غذا جذب بدن نمی شود. شما میتوانید آهن را از طریق جگر، گوشت قرمز، ماهی، و زرده تخم مرغ، و البته سویا، سبزیجات پهن برگ، و حبوبات و انجیر، زردچوبه ، غلات و … بدست آوردید..

مصرف قرص آهن - سایت خبری ازدیدما
مصرف قرص آهن – سایت خبری ازدیدما

عوارض کمبود آهن

چون که آهن نقش های مختلفی دارد، تاثیرات زیادی هم در بدن میگذارد.

مصرف قرص آهن - سایت خبری ازدیدما
مصرف قرص آهن – سایت خبری ازدیدما

از تاثیرات کمبود آهن بروی سیستم بدن :

اختلال در رشد اندام هایی که رشد پیوسته دارند مثل پوست و مو، کاهش سیستم دفاعی بدن.. در حقیقت بیشترعوارض ظاهری دارد .

رایج ترین عوارض ناشی از کمبود آهن شامل :

خستگی غیرطبیعی ، سردرد و سرگیجه ، اضطراب،  رنگ پریدگی، پای سرد‌، تپش قلب، تنگی نفس، خشکی پوست و مو، و ریزش مو ، زخم و تورم زبان ، شکنندگی ناخن ها،  عفونت های مکرر،

مصرف قرص آهن - سایت خبری ازدیدما
مصرف قرص آهن – سایت خبری ازدیدما

میزان شیوع کمبود آهن:

کمبود آهن یکی از مسائل و مشکلات متداول تغذیه ای است . بخصوص خانم ها که هر ماه بخاطر داشتن قائدگی و از دست دادن حجم خون قابل توجهی، اگر آهن مورد نیاز بدنشان تامین نشود دچار فقر آهن و کم خونی میشوند. اعداد و ارقام نشان میدهد که چیزی حدود ۶۰٪ از زنان در دوران بارداری دچار فقر آهن میشوند. از علت های دیگر فقر آهن میشود به زخم معده و خونریزی های خفیف یا مزمن داخلی اشاره کرد، و البته عادت های غذایی غلط هم میتواند باعث عدم جذب آهن کافی شود و در دراز مدت هم موجب فقر آهن شود.

ضرورت تشخیص و تعیین میزان مصرف آهن توسط پزشک متخصص خون

همانطور که کمبود آهن عوارضی را در بدن دارد، مازاد آن هم میتواند باعث بروز مشکلاتی شود. با توجه به این نکته پیشنهاد میشود قبل از مصرف آهن ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید، تا باتوجه به بدن شما میزان و نحوه مصرف قرص های آهن را برای شما تعیین کند؛ پس باید به دکتر فوق تخصص خون و آنکلوژی مراجعه کنید.

.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 1 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن