عوارض صبحانه نخوردن

صبحانه از مهم ترین وعده های غذایی میباشد؛ که باید حتما جدی گرفته شود. این یک حیاتی برای تمام سنین بوده و هچنین برای داشتن بدنی سلامت نیاز است. به همین علت میباشد؛ که صبحانه یک وعده غذایی مهم برای تامین انرژی کل روز برای انجام فعالیت فرد میباشد چرا که صبحانه انرژی بسیار زیادی میدهد. 1 ساعت پس از بیدار شدن از خواب عالی ترین زمان برای صرف صبحانه میباشد. بهتر است که وعده صبحانه را از دست ندهیم چرا که قادر نخواهیم بود با عملکرد بالایی فعالیت خود را به انجام برسانیم، و عملکرد ما در باقی روز ضعیف خواهد بود. صرف صبحانه به ما در سلامت بودن و کاهش خطرات جدی سلامتی کمک خواهد کرد و جزو یکی از بهترین سبک های زندگی سالم میباشد.

1. کاهش عملکرد مغزی

عوارض صبحانه نخوردن -سایت خبری ازدیدما

صبحانه نه تنها برای درست عمل کردن فعالیت های فیزیکی ما ضروری میباشد، بلکه جهت عملکرد درست مغز ما همچنین لازم است. به طور کلی مغز ما به گلوکز، بدین معنی تغذیه نیاز دارد تا که به بهترین شکل ممکن خود کار کند. کمبود رسیدن مواد مغذی و غذایی به مغز میتواند باعث کاهش عملکرد مغز بشود؛ که نتیجه آن نبود تمرکز میشود. در نتیجه، کودکان حتما باید قبل از رفتن به مدرسه صبحانه بخورند تا بتوانند تمرکز کنند؛ چون نخوردن صبحانه باعث میشود که نتوانند مسائل را به  صورت موثر متوجه بشوند و یادبگیرند. پس ما باید در انتخاب لیست مواد غذایی صبحانه خود دقت داشته باشیم چون مواد غذایی پر کالری انتخاب مناسبی برای صبحانه نیست. بر پایه تحقیقاتی که انجام شده، مصرف کردن کالری بالا برای صبحانه میتواند در عملکرد آن تاثیر زیادی داشته باشد و باعث کاهش آن بشود. سبزیجات میتوانند انتخاب خوبی برای صبحانه باشند.

2. خلق و خوی بد

افراد با الگوی تغذیه درست روحیه بالایی دارند. اشخاصی که اغلب صبحانه نمی خورند، روحیه شون دچار نوسانات میشود که علت آن هم بخاطر قند خون پایین آن میباشد؛ این تنها یکی از عوارض جانبی نخوردن صبحانه میباشد.

3. چاقی

عوارض صبحانه نخوردن -سایت خبری ازدیدما

صبحانه باعث کنترل گرسنگی ما در تمام طول روز میشود و از ناپرهیزی جلوگیری میکند. صبحانه ناقص به مانند این میماند که ما روزه هستیم؛ این امر حتما تعادل قند خون و تولید انسولین را دچار اختلال میکند و این خود میتواند باعث بروز چاقی بشود.و این خود دلیل بر مشکلات جدی سلامتی از جمله دیابت، ناباروری و بیماری های قلبی هم است. حال افرادی که صبحانه نمی خورند تمایل پیدا میکنند که حجم غذای زیادی را در هنگام نهار بخورند چرا که احساس گرسنگی بیش از اندازه دارند. در نتیجه آن ها حجم زیادی کالری و چربی مصرف می کنند. جالب است بدانید افرادی که صبحانه نمیخورند حجم بسیار بیشتری کالری جذب میکنند نسبت به کسانی که صبحانه منظمی دارند. این حقیقت بر پایه مطالعات ثابت شده است؛ که نشان دهننده این میباشد: چاقی در افرادی که صبحانه نمی خورند، 4 برابر بیشتر از افرادی میباشد که به صورت منظم صبحانه می خورند.

4. کاهش متابولیسم

خوردن صبحانه ناقص، خودش به تنهایی عادت غذایی بد را ایجاد میکند. ما اغلب می خواهیم که غذایمان را به سرعت بخوریم تا سریع هم سیر بشویم؛ که این باعث میشود سوخت و ساز ما کاهش یابد؛ و فعالیت فیزیکی و مغزی ما کاهش میابد. هرچند که برای لاغر شدن بهتر است غذایمان را آهسته بخوریم.

5. کاهش سیستم ایمنی

عوارض صبحانه نخوردن -سایت خبری ازدیدما

براساس مطالعات انجام شده سیستم ایمنی بدن با نخوردن صبحانه  کاهش یافته؛ به صورتی که ما مستعد بیماری های باکتریایی و ویروسی از جمله آنفولانزا و سرفه میشویم. این به این علت است که هورمونی که سلول های ایمنی مان را فعال می کند، کاهش یافته؛ در نتیجه صبحانه خوردن برای مبارزه با ویروس و باکتری ها بسیار مهم میباشد.

6. گاستریت

گاستریت یا ورم معده گاها برای افرادی اتفاق می افتد که صبحانه نمیخورند و یا صبحانه را در الگوی تغذیه خود قرار نمی دهند. گاستریت ناشی از گازی میباشد که به صورت مداوم توسط معده تولید شده. شکم ما بهفعالیت خود ادامه میدهد،  هرچند که هیچ ورودی غذایی ندارد. در نتیجه، ما این احساس را میکنیم که شکممان در حال چرخش میباشد. این را گاستریت می نامند.

7. سندروم متابولیسم

برای نوجوانان، نخوردن صبحانه نه تنها باعث میشود که عملکرد مغز کاهش یابد، بلکه آن ها را وادار میکند تا هنگامی که بزرگ شدند از سندروم متابولیسم رنج ببرند. سندرم متابولیسم یک اختلالی میباشد که بیماری های قلبی عروقی همچون بیماری قلبی و دیابت را تحریک میکند.

8.میگرن

عوارض صبحانه نخوردن -سایت خبری ازدیدما

اگر احساس میکنید که از میگرن رنج میبرید، اصلا نباید صبحانه را از دست بدهید. و همچنین نباید صبحانه ناقص بخورید زیرا، صبحانه ناقص میتواند قند خون را کاهش بدهد. و این شرایط هم موجب بالا رفتن فشار خون میشود که در نهایت باعث رنج بردن ما از میگرن است.

9. کاهش عملکرد قلب

برخی از محققان به این نتیجه رسیده اند که حمله قلبی به نخوردن صبحانه ربط دارد. این ریسک در افرادی که صبحانه را در الگویتغذیه خود قرار داده اند، کمتر میباشد. در نتیجه، برای جلوگیری از خطر فشار خون و انسداد شریانی توصیه میشود که صبحانه صرف کنید.

10. جلوگیری از دیابت

عوارض صبحانه نخوردن -سایت خبری ازدیدما

خطر ابتلا به دیابت در اثر نخوردن صبحانه بالا میرود. و تحقیقات نشان داده است که افرادی که صبحانه میخورند، 32 درصد کمتر از دیابت رنج می برند. این به این علت است که افرادی که اغلب صبحانه نمیخورند مقاومت بیشتری نسبت به انسولین دارند.  در نتیجه مقاومت انسولین، خطر ابتلا به دیابت را افزایش میدهد.

اهمیت خوردن صبحانه ای کامل و مقوی و عوارض نخوردن صبحانه

از آنجایی که صبحانه برای سلامتی بسیار قابل اهمیت میباشد؛ به شدت توصیه میشود که آن را از دست ندهید و حتما هم یک صبحانه مقوی میل کنید.  هر چقدر هم که مشغول باشید، باید وقتی برای صرف صبحانه خوردن کنید.  برای مثال میتوانید یک تخم مرغ و یک موز، تخم مرغ با سبزیجات، شیر و نان، بلغور جو و شیر و غیره را با هم ترکیب کنید تا بتوانید  یک صبحانه مقوی، مغذی و کامل بخورین. صبحانه نخوردن چیز ساده ای است. اما تاثیر آن به همین راحتی ها نیست!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن