راه های افزایش شیر مادر

افزایش حجم شیر مادر با تکرار شیردهی :

راه های افزایش شیر مادر -سایت خبری ازدیدما

در واقع حجم شیرمادر یک رابطه ی مستقیمی با تکرار شیر دهی دارد و همچنین تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر باعث میشود که تولید شیر بیشتر هم بشود. و نکته قابل توجه این است که با شروع مصرف کردن خوراک های کمکی  و کاهش تعداد دفعات شیردهی ،حجم شیر تولید شده کاهش یافته و نیاز مادر به مواد مغذی نیز رو به تعادل میرود. مادران باید به کودک خودشان اجازه بدهند که هر موقع از شبانه روز که کودک نیاز دارد شیر او را بمکد؛ این عمل مکیدن سبب باعث افزایش تولید شیر در مادر میشود. مادر اصلا باید خودش سینه را از دهان نوزاد جدا کند و به او شیر ندهد ، بلکه باید به نوزاد اجازه دهد تا که خودش شیر خوردن را تمام کند.

مدت زمان شیردهی :

راه های افزایش شیر مادر -سایت خبری ازدیدما

در ابتدای هر بار شیردهی ، شیر مادر آبکی تر شده و به تدریج مقدار چربی آن افزوده میشود ؛این طوری که در پایان هر مرحله شیردهی مقدار چربی لازم برای نوزاد بیشتر میشود ، بنابراین هرچه مدت شیردهی طول بکشد نوزاد از چربی بیشتری استفاده میکند و کاملا سیر میشود در نتیجه که در بین این فاصله بین دو مرحله شیردهی بیشتر هم میشود ،و این باعث میشود که افزایش وزن نوزاد طبق رشد طبیعی پیش برود.

تناسب اندام مادر شیرده :

راه های افزایش شیر مادر -سایت خبری ازدیدما

قابل ذکر است که کاهش وزن بعد از زایمان باید به صورت کاملا تدریجی صورت گیرد تناسب اندام موضوعی است که در دوران شیردهی مادران شیرده باید از آن اجتناب کنند؛ تا که بر مقدار شیر مادر تاثیر نگذارد. لازم به ذکر میباشد که شیردهی خودش سبب کاهش وزن به طور تدریجی برای مادر میشود؛ بدین شرط که مواد مغذی لازم با مصرف مواد خوراکی مناسب برای مادر تامین بشود. به جای کاهش وزن در دوران شیردهی باید بیشتر به افزایش تحرک و انجام فعالیت های بدنی توجه داشت تا کاهش وزن، کم خوری و محدود کردن رژیم خوراکی ؛ وزن گیری مناسب شیرخوار در طول دوران شیرخوارگی به خصوص 5 تا 6 ماه اول نشون میدهد که مقدار شیر مادر کافی است. و مادر هم با اطمینان از شیر خود میتواند تازه450 گرم در هفته کاهش وزن داشته باشد. هرچند که ورزش منظم همراه با تعادل در زنانی که قبل از بارداری وضعیت متناسبی داشتن مانعی در برابر شیردهی نیست ، ولی گاهی دیده شده که پس از فعالیت بدنی شدید و ورزش مادر شیرده ، به علت ورود اسیدلاکتیک به شیر ، یک مزه تلخ در شیر ایجاد شده و شیرخوار از خوردن آن شیر امتناع کرده ؛ بنابراین حداقل یک تا دو ساعت پس از ورزش و فعالیت اقدام به شیردهی نکنید.

سوء تغذیه مادر :

راه های افزایش شیر مادر -سایت خبری ازدیدما

مادر شیرده حتی اگر به سوء تغذیه مبتلا باشد توانایی تولید شیر را دارد اما باید توجه کند که در چنین وضعیتی ذخایر خوراکی بدن مادر صرف تولید میشود و این باعث تخلیه ذخایر بدنی او و احساس ضعف ، خستگی و بی حوصلگی میشود که در مراقبت کردن از کودک اختلال ایجاد میکند. قابل اهمیت است که در صورت تغذیه نادرست ،نامناسب و ناکافی در دوران شیردهی، مادر بیش از شیرخوار ضعیف میشود و با عوارضی مثل پوکی استخوان ،مشکلات دندان ،کم خونی ، و … مواجه خواهدشد.

غلیظ بودن شیر مادر :

راه های افزایش شیر مادر -سایت خبری ازدیدما

برای رقیق شدن شیر مادر کافی است که آبلیمو بخورد تا رقیق بشود. مواد خوراکی هستند که مادران در دوران شیر دادن نباید آن هار بخورند: در بعضی از مادرها با مصرف کردن خوراکی هایی مثل :گوجه فرنگی ، توت فرنگی ،سیر، پیاز ،سبزیجات خام ، انواع کلم ، ادویه جات و چاشنی ها ،  مشکلات گوارشی یا شل شدن مدفوع ، در کودک ایجاد میکند به خصوص در ماه های اول تولد و ممکن است که حتی شیر آن ها بوی ان ماده خوراکی را بدهد حتی میوه هایی مثل : زردآلو . البته که خوردن بیش از حد بعضی از میوه ها مثل هندوانه و هلو ممکن است باعث ایجاد گاز در روده بشود و دردهای شکمی برای کودک ایجاد کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 8 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن