تحلیل ریزش بازار بورس

یک کارشناس سرمایه در ارتباط با حمایت های دولتی از بازار بورس می‌گوید: به نظر می‌رسد که دولت نیازش به بازار سهام حداقل برای کوتاه‌مدت رفع شده و به صورتی در حال کند کردن حمایت‌هایش از بازار سهام است. در ادامه درباره ریزش بورس بخوانید.

به گزارش شهرآرانیوز، سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در ارتباط با نقش دولت در التهاب بازار سهام گفت:

نقش دولت در بالا و پایین رفتن قیمت سهام در بورس غیر قابل انکار می باشد به وسیله اینکه سهم دولت و شرکت‌های دولتی در بورس ایران خیلی بالا می باشد.
سطح شناوری سهام در بازار ایران پایین می باشد، به این معنی که در بهترین حالت بیشتر از ۲۰ درصد کل سهام موجود در بازار سهام شناور نمی باشد.

وی افزود:
برای مثال موضوع عرضه اوراق سلف نفتی یا دارا دوم خودش بهانه‌ای بود برای کشیدن ترمز بازار و کنترل آن، دولت هم به نظر می‌رسد که نیازش به بازار سهام حداقل برای کوتاه‌مدت رفع شده و به صورتی در حال کند کردن حمایت‌هایش از بازار سهام می باشد.

سیامک قاسمی گفت:
متاسفانه شرکت‌های دولتی و حقوقی‌ها حمایت‌های بسیار زیادی ایجاد کردند، با خرید‌هایی که انجام می‌دادند در رشد بازار نقش داشتند.
و روند نقدینگی کاملا هدفمند به سمت بازار سهام هدایت شد و اتفاق خطرناکی که به نظر من در حوزه جامعه افتاد این می باشد که در چند ماه اخیر تعداد کثیری از مردم وارد بورس شدند.
(اعداد ثبت شده در حد چند میلیون کد معاملاتی جدید می باشد) که با سودای سود ۳۰ تا ۵۰ درصد سود ماهانه دست به این اقدام زدند و زمانی نتوانند این پول را دریافت کنند که احتمالا هم نمی‌توانند ما شاهد واخوردگی اجتماعی خواهیم بود.

تحلیل ریزش بورس - سایت خبری ازدیدما
تحلیل ریزش بورس – سایت خبری ازدیدما

وی گفت: اگر هم بتوانند سرمایه خود را از بورس خارج کنند ما یکسری موج در بازار‌های ارز و طلا شاهد خواهیم بود.

به علاوه او در رابطه با نقش دولت در سامان دادن بورس افزود:
دولت هنوز هم می‌تواند با ابزار‌هایی که دارد به صورتی بازار را جمع‌آوری کند، به صورتی که با فشاری که می‌تواند به حقوقی‌ها بیاورد و حقوقی‌ها شروع به خرید سهام کنند.
و صف‌های فروش جمع شوند و به شکلی از ترمز شدید بازار جلوگیری کند به علاوه دولت می‌خواهد توجه نقدینگی و بخصوص نقدینگی‌های بزرگ را به طرف اوراق جلب کرده تا بتواند قسمتی از کسری بودجه را تامین کند.

این کارشناس سرمایه در پایان گفت:
فکر می‌کنم حقوقی‌ها در هفته جاری شروع به جمع کردن سهام مهم می‌کنند تا بشود بازار را نگه دارند، زیرا اگر نتوانند بازار را نگه دارند، به نظرم شاهد یکسری گلایه‌های جدی‌تر از طرف مردم خواهیم بود، چون دولت چند میلیون از مردم را با این وعده‌ها به بورس کشانده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن