آرتروز چیست

استئوآرتری یا آرتروز

استئوآرتریت یک بیماری بسیار شایع است  که در تمامی مناطق جغرافیایی دیده میشود. نام دیگر این بیماری (( آتروز )) و بیماری تخریبی در مفصل میباشد بدین معنی که تخریب کردن غضروف مفصل است. اینطور است که در آرتروز غضروف مفصلی تحلیل میرود و درگیری استخوان  یر غضروفی، که باعث التهاب بافت های اطراف میشود. شایع ترین  مفاصل شامل کپا ،دست ،ستون فقرات و ران میشود.

سه علامت شایع آرتروز

3 نشانه شایع آرتروز عبارت است از : 1. کاهش انعطاف پذیری؛به این علت است که بیماران مبتلا به آرتروز به سختی میتوانند مفاصل را خم و راست کنند. 2. خشکی مفاصل؛ به این معنی که بعضی اوقات پس از استراحت و بی حرکت ماندن طولانی، برای فعالیت در مفاصل درد وجود خواهد داشت. 3.درد مفاصل؛ در هرصورتی دردی در مفاصل حس میشود.

آرتروز چیست -سایت خبری ازدیدما

آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از عوامل شایع در ایجاد درد در افراد با میانگین سنی بالای 40 سال میباشد. میزان ابتلا به آرتروز در خانم ها در مقابل آقایان بیشتر میباشد. با درنظر گرفتن  اینکه این نوع آرترو با با افزایش سن پیشروی و پیشرفت میکند؛ به (( آرتریت پیری )) نیز معروف میباشد. به علاوه سن ، یکسری علل ژنتیکی ،نوع شغل ،چاقی ، حتی عوامل هورمونی و نژاد نیز میتواند در بروز آرتروز دخیل باشد .

علل آرتروز زانو

یکسری عوامل باعث ایجاد در آرتروز زانو میباشد از جمله ، کنترل نکردن برخی فعالیت های روزانه  مثل : چهار زانو نشستن و یا دو زانو نشستن، استفاده کردن توالت ایرانی به مدت طولانی ،بالا و پایین رفتن بسیار از پله ، شغلی که باعث ایجاد فشار در زانو بشود  و همانطور که اشاره کردیم چاقی و ژنتیک هم دخیل ستند  که منجربه آسیب به زانو است ؛ و از علل بروز آرتروز میباشد.

آرتروز چیست -سایت خبری ازدیدما

عامل ساییدگی استخوان ها

غضروف یک بافتی لغزنده میباشد که انتهای استخوان ها را در یک مفصل میپوشاند. استخوان ها باوجود غضروف ها میتوانند بروی یکدیگر به راحتی حرکت داشته باشند. و البته دیگر وظیفه ی غضروف ها جذب شوک ها در حرکت های فیزیکی میباشد. در بیماری آرتروز ،غروف ها نازک میشود و این صورت به تدریج در برخی از نواحی ازبین میروند و باعث ساییدگی استخوان ها در زیر غضروف میشوند.

آرتروز چیست -سایت خبری ازدیدما

تغذیه صحیح کمک به کاهش بیماریها

آرتروز یک بیماری بسیار شایع میباشد؛ و همانطور که قبلا اشاره کردیم  به طور معمول افراد از میانسالی به آرتروز مبتلا میشوند. هرچندکه تغذیه صحیح که همه ی متخصصان ،پزشکان و دانشمندان درباره ی آن صحبت میکنند، بار خیلی از بیماریها را کم میکند و این باعث سلامتی و طول عمر بیشتر میشود. زیرا تغذیه در پیری تاثیر دارد باعث میشود فرد سالم پیر بشود و دچار بیماریها نشود.

آرتروز چیست -سایت خبری ازدیدما

مواد غذایی مفید برای آرتروز

به طور کلی مصرف روزانه روغن زیتون و استفاده اون در طبخ غذاها یا استفاده بروی سالاد مفید میباشد، همچنین نان و سبزیجات برای فرد مبتلا به آرتروز نیز مفید میباشد. فلفل دلمه ای ،مرکبات و موادغذایی دیگری حاوی : ویتامین C ، از کلاژن ها (ترکیب عمده غضروف ) نیز محافظت میکنند. و بهتر است بدانید که دریافت نکردن مقدار کافی این ویتامین  خطر بروز به آرتروز را هم نیز افزایش میدهد. به یاد داشته باشید که کلم بروکلی و مرکبات سرشار از ویتامین C  هستند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 2 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا

You cannot copy content of this page

بستن
بستن